DOPRAVNÍ STUDIE VEDENÍ R43 - JEJÍ vliv na DOPRAVní zátěž V BRNĚ

Uznávaným dopravním odborníkem Ing. Zdeňkem Kotkem byla v květnu 2001 vypracována studie o vlivu výstavby R43 na dopravní zátěž ve městě Brně. Výstupem studie je očekávaná intenzita dopravy na vybraných úsecích dopravní sítě města Brna v roce 2010. Zároveň byly posouzeny nejvýznačnější alternativy rychlostní komunikace R43.
Vypracované dopravní modely vyvracejí většinu mýtů, kterými je výstavba R43 v Bystrcké variantě obhajována. Její potřebnost pro město Brno je mnohem menší, než doposud uváděli někteří politici, magistrátní úředníci a Ředitelství silnic a dálnic.

Vliv R43 na zklidnění dopravy na Velkém městském okruhu, zejména u ulic Hradecké, Žabovřeské a Kamenomlýnské, je málo významný a dočasný. Úbytek dopravní zátěže na zmiňovaných ulicích po vybudování R43 lze očekávat ve výši zhruba 15 %. A to pouze v krátkodobém horizontu po zprovoznění R43, neboť tyto části velkého městského okruhu (VMO) budou vždy dopravou výrazně zatíženy. VMO je totiž budován tak, aby umožnil plynulý průjezd vozidel.

Vliv stavby R43 na dopravní zatížení centra města, či některých, často uváděných městských částí, se neprokázal. Konkrétně jde o městské části Židenice, Komín, ulice Úvoz, Veveří, Koliště apod.

Bystrcká trasa vedení R43 se ukázala z dopravního hlediska horší ve srovnání s jinými dvěma alternativami, které výstavbu nějaké rychlostní silnice předpokládají. Varianta Holedná (H) se ukazuje ve svém dopravním vlivu na nejkritičtější úseky VMO jako lepší než bystrcká trasa R43. Varianta Centrální tunel pro změnu vykazuje velmi silný ochranný vliv na široké centrum města Brna. Má-li tedy cílem stavby R43 být ochrana města před dopravou, pak R43 v bystrcké trase rozhodně není tím nejlepším řešením.

Na závěr tabulkové srovnání - Očekávaná intenzita dopravy na vybraných úsecích dopravní sítě města Brna v roce 2010 - srovnání varianty bez R43, bystrcké varianty a varianty Holedná. První číslo udává absolutní počet automobilů, které dle dopravní studie budou v roce 2010 projíždět v obou směrech jednotlivými úseky v časovém období 24 hodin, číslo v druhém sloupci udává, o kolik procent se sníží automobilová doprava v daném úseku.

Úsek Bez R43 R43 var.
Hitlerova dálnice
R43
var. Holedná
Komín - Přehradní radiála 22250 20600 -7,4% 18650  -16,2%
VMO - ul. Hlinky-Žabovřesky 58310 48790 -16,3% 47590 -18,4%
VMO - Žabovřesky-ul. Dobrovského 54240 45620 -15,9% 42860 -21,0%
Židenice - ul. Gajdošova 40070 39260 -2,0% 39400 -1,7%
Úvoz - Mendlovo náměstí-ul. Tvrdého 26100 25910 -0,7% 25880 -0,8%
Úvoz - ul. Tvrdého-Konečného nám. 20400 20250 -0,7% 20310 -0,4%
Zvonařka 53710 52570 -2,1% 52510 -2,2%
Žabovřesky - ul. Minská 14550 14300 -1,7% 14440 -0,8%
Komín - ul. Hlavní 13780 13580 -1,5% 13100 -4,9%
Jinačovice - Moravské Knínice 3130 15590 398,1% 2760 -11,8%
Hradecká - ul. Dobrovského-Královopolská 46950 37950 -19,2% 35950 -23,4%
ul. Koliště 58090 55430 -4,6% 55580 -4,3%
ul. Husova 24230 23540 -2,8% 23370 -3,5%