MF DNES
27.01.2005 - JANA PÁLKOVÁ, předsedkyně občanského
sdružení Občané Brna proti stavbě rychlostní
komunikace R43 v trase
Kuřim-Troubsko - str. 03
R43 přes Bystrc nectí kritéria EU
Silnice R43
již několik let vzbuzuje emoce, odpor i očekávání.
Za léta, kdy se o ní
mluví, prošla určitým vývojem a nastaly
nové skutečnosti, které
zasluhují nový pohled. Informace ze strany
Ředitelství silnic a dálnic,
ministerstva či krajských a městských orgánů často
nejsou úplné,
obsahují rozpory a je obtížné nacházet
východisko. Proto bych ráda
uvedla některá fakta, která nejsou zcela
známá.
Vstupem ČR do EU
platí od 1. května 2004 přístupová smlouva,
jejíž součástí je TEN
(Transport European Network), tj. transevropská
dálková dopravní síť
nejvyššího řádu. V části pro silniční
dopravu obsahuje i R43. Tím je určen zcela nový
dopravní význam R43,
který je zcela diametrálně odlišný od její
definice v platné
územněplánovací dokumentaci města (z r. 1994) a
regionální aglomerace
(z r. 1985).
Silnice R43
je i řešením neúnosné situace na trase I/43 do
Svitav, což nikdo
nezpochybňuje. Je však nutno ji vést jako obchvat Brna, např.
Boskovickou brázdou.
R43 v "bystrcké" trase centru města nepomůže
Zastánci "bystrcké" trasy R43
neustále opakují, že tato komunikace zásadně
odlehčí dopravě v centru
města. Není to pravda. Nejnovější dopravní studie
(obsažená v
dokumentaci o hodnocení vlivů na životní prostředí
- EIA) uvádí jasně
jiná čísla: pokud postavíme R43 v
blízkosti přístaviště
Brněnské přehrady, klesne dopravní zátěž v
Husovickém tunelu o 2 %, na
Gajdošově (kostel) o 2 %, v Pisáreckém tunelu o 9 %, na
Úvoze
(Pekařská-Tvrdého) o 1 %, na Kolišti
(Cejl-Křenová) o 5 % atd. V centru
města tedy nedojde k žádnému zásadnímu
snížení dopravní zátěže. Ze
záhadných důvodů tato fakta nejsou zveřejňována.
Z hlediska dopravního tedy R43
vedená přes Bystrc nebo jakoukoli jinou městskou část
(Komín, Medlánky
apod.) situaci v centru města neřeší, naopak by přivedla na
území města
další těžkou tranzitní dopravu a neodvedla by z města ani
jedno
tranzitní vozidlo.
Významným vylučujícím kritériem pro
vedení
silnic zařazených do TEN je požadavek, aby tyto komunikace
míjely
urbanizovaná centra a nevznikaly na nich. Dalším z
kritérií je
eliminace "úzkých hrdel". Ta vznikají
míšením tranzitní a městské
dopravy. Tato kritéria nesplňuje žádná trasa R43
vedená územím města.
Nový Generel dopravy kraje, vypracovaný v roce 2004 ještě
na základě
dat před vstupem ČR do EU, jasně prokázal, že R43
vedená
obchvatem Boskovickou brázdou může odvést mimo město
nejméně dvacet
tisíc tranzitujících aut denně. To by pro město
znamenalo skutečné
odlehčení a současně by to umožnilo rozvoj města na
severozápad.
Vyhledávací studie této trasy je nyní
zpracovávána.
Jih Brna by byl zatížen ještě více než dnes
Je nejvyšší čas začít uvažovat o R43
z perspektivy situace vzniklé po vstupu ČR do EU. Neměli bychom
připustit, aby byly opakovány minulé chyby
územního plánování, kdy
např. Žabovřesky, Židenice, Hlinky, ale i Bosonohy, St.
Lískovec,
Bohunice aj. jsou vystaveny nadměrné hlukové a
emisní zátěži proto, že
druhé největší město v republice nemá
žádný kapacitní obchvat. Pokud
bude pokračovat územní plánování
města v dosavadním trendu, vytvoří se
za peníze daňových poplatníků v
západní části města podobná situace,
jaká je nyní na jihu Brna kolem D1. Navíc dojde k
neúnosnému přetížení
jihu města nejen napojením R43 na D1 u Bosonoh, Troubska
a
Ostopovic, ale i dalšími navazujícími
velkými dopravními stavbami. Je
nejvyšší čas dobře zvážit, co by R43 v
"bystrcké" trase
přinesla. Věřím, že při dobré vůli,
profesionálním přístupu a maximální
spolupráci je možné najít když ne
ideální, tedy alespoň akceptovatelné
řešení tak, aby co nejvíce pomohlo nejen celému
Brnu, ale sloužilo i
kraji a potřebám EU.