Kuchyňsky opracovaný zákon
24.1.2005 Euro (1/2005) str. 6 Dopisy
Eva Tylová, Zelený kruh Ekologický právní servis
Jsem toho názoru, že pokud bude zákon přijat, bude mít i další negativní
dopady. Problematiku výstavby dálnic dobře znám jak ze své praxe
náměstkyně ministra životního prostředí v letech 1998-2002, tak ze svého
současného působení jako externí poradkyně Zeleného kruhu.
V Parlamentu je projednáván zákon, který má urychlit výstavbu
dálnic. Bohužel i takových, které ohrožují zdraví lidí, ničí krajinu i
přírodu, Dálnice D3 přes krajinářsky cennou oblast Dolního Posázaví,
naruší unikátní přírodu, rozetne jednu z nejvýznamnějších rekreačních
lokalit v okolí Prahy. Lidem, kteří zde žijí i odpočívají, přinese hluk
a emise. Přitom existuje alternativní vedení dopravy šetrnější pro lidi
i přírodu. Je jím rychlostní komunikace v koridoru dnešní silnice první
třídy I/3, která spojuje dálnici D1 u Mirošovic s Českými Budějovicemi.
Tato silnice by obce spojila nejkratší možnou cestou, a zároveň by z
nich odvedla dopravu obchvaty a tunely. Výstavba této rychlostní
komunikace by stála deset miliard korun oproti 30 miliardám plánovaným
na průchod dálnice D3 Posázavím.
Kolem hradu Trosky přes Český ráj má vést rychlostní komunikace R35
namísto toho, aby obešla tuto významnou rekreační oblast z jihu nebo
severu, jak bylo původně naplánováno. Dalším příkladem nevhodně navržené
komunikace je vedení trasy silničního okruhu na severu Prahy přes
Suchdol a Dolní Chabry. Silnice zavede tranzitní kamionovou dopravu do
vzdálenosti šesti kilometrů od Pražského hradu. Ani Morava není
nevhodných silnic ušetřena. Kolem brněnské přehrady a přes brněnská
sídliště má vést rychlostní komunikace R43.
Co mají tyto komunikace společného? Existuje k nim levnější a k
přírodě i lidem šetrnější varianta, a přesto je někdo masivně
protlačuje. Zákon zrychlí výstavbu všech těchto komunikací tím, že omezí
možnosti obcí, ekologů a vlastníků pozemků, jak se proti jejich výstavbě
bránit.
Zastánci zákona tvrdí, že je všechno v pořádku, protože zákon se
bude vztahovat pouze na trasy komunikací zakotvené v plánech velkých
územních celků. Bohužel tyto trasy jsou v některých plánech již z doby
socialismu, příkladem je rychlostní komunikace R43. V případě rychlostní
komunikace R35 nechce Liberecký kraj, pořizovatel této územní
dokumentace, pustit její trasu mimo území kraje, a tím se zbavit
možnosti rozdělovat lukrativní stavební zakázky.
|