Kuchyňsky opracovaný zákon


24.1.2005 Euro (1/2005) str. 6 Dopisy
Eva Tylová, Zelený kruh Ekologický právní servis

Jsem toho názoru, že pokud bude zákon přijat, bude mít i další negativní dopady. Problematiku výstavby dálnic dobře znám jak ze své praxe náměstkyně ministra životního prostředí v letech 1998-2002, tak ze svého současného působení jako externí poradkyně Zeleného kruhu.

V Parlamentu je projednáván zákon, který má urychlit výstavbu dálnic. Bohužel i takových, které ohrožují zdraví lidí, ničí krajinu i přírodu, Dálnice D3 přes krajinářsky cennou oblast Dolního Posázaví, naruší unikátní přírodu, rozetne jednu z nejvýznamnějších rekreačních lokalit v okolí Prahy. Lidem, kteří zde žijí i odpočívají, přinese hluk a emise. Přitom existuje alternativní vedení dopravy šetrnější pro lidi i přírodu. Je jím rychlostní komunikace v koridoru dnešní silnice první třídy I/3, která spojuje dálnici D1 u Mirošovic s Českými Budějovicemi. Tato silnice by obce spojila nejkratší možnou cestou, a zároveň by z nich odvedla dopravu obchvaty a tunely. Výstavba této rychlostní komunikace by stála deset miliard korun oproti 30 miliardám plánovaným na průchod dálnice D3 Posázavím.

Kolem hradu Trosky přes Český ráj má vést rychlostní komunikace R35 namísto toho, aby obešla tuto významnou rekreační oblast z jihu nebo severu, jak bylo původně naplánováno. Dalším příkladem nevhodně navržené komunikace je vedení trasy silničního okruhu na severu Prahy přes Suchdol a Dolní Chabry. Silnice zavede tranzitní kamionovou dopravu do vzdálenosti šesti kilometrů od Pražského hradu. Ani Morava není nevhodných silnic ušetřena. Kolem brněnské přehrady a přes brněnská sídliště má vést rychlostní komunikace R43.

Co mají tyto komunikace společného? Existuje k nim levnější a k přírodě i lidem šetrnější varianta, a přesto je někdo masivně protlačuje. Zákon zrychlí výstavbu všech těchto komunikací tím, že omezí možnosti obcí, ekologů a vlastníků pozemků, jak se proti jejich výstavbě bránit.

Zastánci zákona tvrdí, že je všechno v pořádku, protože zákon se bude vztahovat pouze na trasy komunikací zakotvené v plánech velkých územních celků. Bohužel tyto trasy jsou v některých plánech již z doby socialismu, příkladem je rychlostní komunikace R43. V případě rychlostní komunikace R35 nechce Liberecký kraj, pořizovatel této územní dokumentace, pustit její trasu mimo území kraje, a tím se zbavit možnosti rozdělovat lukrativní stavební zakázky.