Výzva: Chceme R43 přes Bystrc


Starostové obcí severně od Brna chtějí vést silnici v trase kdysi započaté německé dálnice

Kuřim - Starostové obcí ležících severně od Brna už mají jasno, kudy by měla vést rychlostní silnice R43. Na včerejším setkání v Kuřimi se usnesli, že podpoří variantu vedení silnice po trase původní německé dálnice, tedy přes brněnskou čtvrť Bystrc.
„Odmítáme variantu trasování komunikace ve variantě F1, tedy přes Ivanovice, stejně jako variantu Boskovické brázdy, podporujeme výstavbu ve stopě německé dálnice,“ zní usnesení starostů, kteří tvrdí, že zastupují sto pětadvacet tisíc obyvatel obcí severně od Brna.
„Boskovická brázda je varianta, podle níž by silnice vedla od Kuřimi k dálnici D1 přes Veverskou Bítýšku. Pro nás ze severu to má nulový význam. Auta směřující do Brna by odjížděla až dvacet kilometrů za město a pak by se tam zase vracela zpět. Nakonec by se tedy opět přetížil uzel Kuřim, protože auta by znovu jezdila do severní části Brna kolem Globusu,“ vysvětlil starosta Boskovic František Sivera, který je předsedou Svazku obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43. „Jsme za co nejrychlejší řešení situace, naší obcí projede denně minimálně dvacet tisíc aut a je to neúnosné. Odklonění dopravy na původní Hitlerovu dálnici je pro nás jediné možné řešení,“ argumentoval Vlastislav Hemzal, starosta Lažan na Blanensku, které leží přímo na jediném hlavním tahu z Brna na sever.
O výhodnosti tohoto řešení je přesvědčen i šéf brněnského Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. „Z dopravního hlediska se nám jeví jako výhodnější varianta v trase německé dálnice. Všechny dosavadní územní plány s ní počítaly a většina pozemků je vykoupena. Pokud silnici odsuneme do Boskovické brázdy, bude tudy jezdit pouze tranzitní doprava, která tvoří pět až sedm procent a nebude vyřešen problém Brna,“ tvrdí Rupp.

V Bystrci povede pod zemí

Ředitelství silnic a dálnic navíc má nový návrh, podle něhož by se silnice téměř v celé délce skryla u Bystrce pod zem. „Stávající čtyřproudová trasa vedoucí přes Bystrc je snížená tak, aby bylo možno ji překrýt. Nahoře bychom vytvořili park, případně prostor pro komerční aktivity,“ popsal Rupp. Silnice by tak podle něj minimálně narušila životní podmínky obyvatel Bystrce.
To přiznává i bystrcký starosta Svatopluk Beneš. „Viděl jsem nové dokumenty. Podle mě z pohledu obyvatel Bystrce se není o čem dohadovat. Obě části Bystrce budou spojeny, hluk z dopravy zmizí, emise se odvětrají. Obyvatelé Bystrce mohou být tedy relativně spokojeni. Zasáhne je jen stavba, která potrvá několik let. Bude zajímavé, jak se k tomuto postaví členové zastupitelstva,“ uvedl Beneš. Problémem však podle něj bude vedení silnice dál směrem do údolí Svratky.
Občanské sdružení Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim - Troubsko však dál proti trase přes Bystrc protestuje. Podle Jany Pálkové ze sdružení je silnice R43 předurčena pro tranzitní dopravu a Evropská komise požaduje, aby se takové silnice vyhnuly centrům měst a nevznikala na nich úzká hrdla. „To vedením přes Bystrc splněno nebude. Proto podporujeme variantu trasy Boskovickou brázdou,“ sdělila Pálková.

Stavba zatím stojí

I když starostové z obcí severně od Brna chtějí silnici co nejdříve, zatím je zahájení stavby v nedohlednu. Ředitelství silnic a dálnic sice pracuje na potřebné dokumentaci pro územní rozhodnutí, nic víc však dělat nemůže. „Usnesení vlády nám stanovuje, že můžeme pokračovat dál, až bude schválený územní plán kraje,“ řekl Rupp.


Iva Šebková