Chceme se ptát, křičeli přítomní


Vize toho, jak by mohl Jihomoravský kraj vypadat za třicet let, se nelíbí odpůrcům R43

Brno - Pod palbu kritiky se včera dostala představa toho, jak by měl za třicet let vypadat Jihomoravský kraj. Krajský úřad představil Brňanům „územní prognózu“, ve které nechyběly tak sporné projekty jako výstavba rychlostní silnice R43 vedené přes brněnskou čtvrť Bystrc nebo stavba kanálu Dunaj - Odra Labe s přístavem u Břeclavi. Veřejná prezentace připomínala tlakový hrnec, který hrozil výbuchem. Na začátku byla posluchárna stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně zaplněná lidmi, přičemž řada z nich postávala v uličkách. Ale než se dostalo na diskusi, polovina zájemců odešla. Po dvou a půl hodinách, kdy odborníci vedli v horku dlouhé a podrobné přednášky, došla lidem v sále trpělivost. „To snad zdržujete schválně, aby se nedostalo na dotazy!“ vykřikl starší muž v přední řadě. „Zbytečně podrobnosti omíláte. Už jsme si všechno přečetli na internetu,“ přidává se mladá žena.

Diskuse o R43

Ani pak série samomluv, v nichž padala slova jako „koncepce, východiska, záměry“, nekončila. „To už jsme slyšeli, chceme se ptát,“ skáčou posluchači přednášejícím do řeči. Situaci uklidňuje vedoucí krajského odboru územního plánování Oldřiška Soppeová: „Zákon nám ukládá povinnost odborného výkladu, protože ne každý má přístup k internetu a může si tam dokumenty přečíst. Můžeme ale projevy zkrátit,“ říká.
Konečně začíná rozprava. Už první dotaz naznačuje, o čem se bude mluvit - rychlostní silnice R43. Příchozím se nelíbí, že se v prognóze objevila varianta R43 vedená přes hustě osídlenou čtvrť Bystrc a přes rekreační oblast Brněnské přehrady. „Zatímco při návrzích přestavby dálnic D1 a D2 u Brna se snažíte, aby zvýšený provoz nezasáhl jižní část města, nám zavádíte do Bystrce silnici R43,“ říká mladík v brýlích.
Podle architekta Jiřího Fixela, jednoho z autorů dokumentu, vychází varianta R43 přes Bystrc jako nejvýhodnější z dopravního hlediska, protože odvede nejvíce aut mimo Brno. „Děláme kompromis. Vždy se výstavba takové cesty někoho dotkne. Ještě jsme zvažovali možnost vést R43 takzvanou Boskovickou brázdou, ale výsledek by nebyl tak dobrý,“ tvrdí Fixel.
Proti tomu se ohrazuje Petr Firbas z občanského sdružení, které odmítá výstavbu R43 přes Bystrc: „Ve skutečnosti chcete postavit dálnici, která bude součástí transevropské sítě. Přitom evropské dokumenty říkají, že takové stavby musejí míjet hustě obydlená sídla, nesmí je protínat,“ říká Firbas. Oba muži se dlouho a hlasitě dohadují o tom, kdo zná a kdo nezná zákony, normy či evropské dokumenty. Sál se dělí na odpůrce výstavby R43 a na její zastánce.

Světlá budoucnost?

Odhad toho, jak se v příštích desetiletích bude Jihomoravský kraj vyvíjet, zahrnuje prakticky všechny oblasti života; od bydlení, přes dopravu, přírodu až po památkové zóny. Prognóza například počítá s tím, že přestavbou odlehčí dálnicím u Brna, dále plánuje vlakovou (nebo tramvajovou) podzemní trať pod městem, uvažuje o lepších cestách k rakouským hranicím.
„Z výzkumů vyplývá, že na jihu Moravy jsou místa, která mohou být časem ohrožena devastací. Některé obce se potýkají s úbytkem obyvatel, proto by jim měl kraj pomoci. Stejně tak by se mělo omezit vylidňování velkoměst,“ podotkl další autor studie Antonín Hladík. Upozorňuje rovněž na špatná protipovodňová opatření v kraji.

Robert Klos