Spor o R43 se dále vyostřuje


B r n o - Trasa silnice R43 patří k nejspornějším bodům rozvoje kraje. Co do protestů veřejnosti předčí mnohem rozsáhlejší projekty kanálu Dunaj - Labe - Odra či vysokorychlostních železnic. Z šesti hodin, po které včera představitelé kraje a odborníci jednali s veřejností o prognóze rozvoje regionu, zabraly více než dvě třetiny právě diskuse o R43. Občanské iniciativy svádějí o trasu R43 rozhodující bitvu. Prognóza totiž poslouží za základ krajskému územnímu plánu, který silnici trvale zakotví a umožní na ni čerpat státní peníze. "Vedení silnice R43 přes střed Brna- Bystrce nezohledňuje ani změny, k nimž došlo po roce 1989 a po našem vstupu do unie,"vytýkala včera krajským funkcionářům jedna z odpůrkyň Jana Pálková. Přidali se k ní i zástupci obcí Jinačovice a Ostopovice, kterých se nový koridor dotkne. "V podstatě se už nemáme kam rozrůstat, jsme sevřeni silnicí R43, vysokorychlostními tratěmi a dálnicí, která, jak jsem se dozvěděla, se má rozšiřovat. To snad lidem nemohu říci,"stěžuje si starostka Ostopovic Lenka Andrlová. Odborníci však odmítají, že by se chovali přezíravě."Poprvé z veřejných peněz vzniká posouzení alternativní varianty Boskovickou brázdou, i když se ukazuje, že její dopravní význam je velice malý,"poznamenala Oldřiška Soppeová z odboru územního plánování a stavebního řádu. Také architekt Jiří Fixel, který se podílel na zpracování podkladů, připomíná, že nikdo obsah neovlivňoval.

"Vycházeli jsme z čistých faktů, vyhodnocovali možnosti různých staveb. Ze všech možných hledisek má R43 nejvhodnější trasu v Bystrci,"řekl. Jako takovou ji navrhují i v samotném dokumentu."Musíme vynakládat nezbytné množství veřejných peněz tak, aby mělo maximální efekt, a přitom co nejmenší negativní dopad,"vysvětlil. Podle vedoucího krajského odboru dopravy Jana Pavlíčka bude potřeba více vysvětlit i dopady jiných variant či zrušení stavby:"Musíme lidem vysvětlit, co nastane, pokud stavba nevyroste, co je může čekat za dopravní problémy,"dodal. Soppeová v souvislosti s připomínkami některých obyvatel připomněla, že mnoho lidí si své domy stavělo s vědomím, že za nimi je vytyčen koridor pro dálnici."Nemohou si nyní stěžovat,"tvrdí.

Odpůrci vedení R43 přes Bystrc argumentují navýšením provozu na silnici po jejím zvýšení i dopravní zátěží. Poukazují například na mnohem větší dopravní význam, který komunikaci přisuzují v Pardubickém kraji."Naším úkolem je hledat řešení, které bude výhodné pro celý náš region. Vedení přes Bystrc pomáhá desetitisícům dalších obyvatel, snižuje dopravu přes centrum Brna,"vysvětloval na prezentaci první náměstek hejtmana František Polách. Zástupci městské části Žabovřesky a dalších čtvrtí na místě potvrzovali jejich slova."Sedí tady desítky obyvatel Bystrce, ale nikdo nechce slyšet, že jich se tunel v jejich čtvrti dotkne minimálně, zatímco například ulici Úvoz překryjeme jen obtížně,"prohlásila v přísálí Jana Zemánková z Brna.

Za včerejší prezentaci si od diváků zasloužili organizátoři kritiku. "V horkém sále několik hodin prezentace, to je na sebevraždu. proto také polovina lidí odešla, než se mohla na cokoli zeptat,"míní jedna z divaček. "Chtělo by to zvolit poněkud svižnější metodu,"přizvukoval opoziční zastupitel Pavel Březa.

Podněty, které se včera sešly, má krajský úřad zohlednit při zpracování prognózy. Další připomínky a námitky k dokumentům zveřejněným na www.kr-jihomoravsky.cz/urad/oupsr/prognoza.htm mohou lidé zasílat na adresu úřadu do 9. září. Poté budou dokument projednávat politikové, a pokud jej schválí, stane se základem pro vypracování krajského územního plánu. Ten musí respektovat i obce a města při přípravě svých plánů.