Na kraji se strhne bitva o stavbu R43


B r n o - Odpůrci stavby rychlostní komunikace R43 přes brněnské čtvrti Bystrc a Kníničky chtějí využít přípravy Územní prognózy Jihomoravského kraje a změnit trasu této stavby. Prognóza je jedním z nejdůležitějších mezníků pro většinu velkých staveb v kraji. Dokument bude jedním z hlavních podkladů pro krajský územní plán, jehož odkývnutím ministerstvo dopravy v minulosti podmínilo i uvolnění peněz na stavbu R43. "Domníváme se, že by občané měli při nadcházejícím veřejném projednávání jasně vyslovit svůj názor,"říkají shodně Jana Pálková a Petr Firbas, kteří zastupují protestující obyvatele obou dotčených čtvrtí. Stavba R43 je sice součástí brněnského územního plánu, ale protestují proti ní desítky tisíc obyvatel - pod peticí je 31 tisíc podpisů. Zástupci jiných čtvrtí, které jsou nyní zahlceny tranzitní dopravou, se zase domnívají, že by měla silnice R43 vzniknout co nejdříve. Za tímto účelem se sdružili a také oni chtějí argumentovat, pro změnu však pro nutnost stavby R43 v navržené variantě. Představitelé kraje, na něž se protestující obyvatelé obrátili, tvrdí, že nechtějí vstupovat do práce odborníků, jejichž úkolem je vybrat řešení nejvhodnější pro celý region. První náměstek hejtmana František Polách, který má na starosti územní rozvoj, upřesnil, že generel dopravy kraje, který vzniká, budou konzultovat i s experty na životní prostředí. Hejtman Stanislav Juránek připouští, že diskuse bude rozsáhlá. "Byl bych velice nerad, aby sklouzla pouze k vedení silnice R43. Jde ale o důležitou stavbu, která má velký význam i pro obce na severu a severozápadě kraje, proto lze očekávat, že se o ní povedou obsáhlé debaty,"poznamenal. Připomněl svůj osobní názor, podle nějž je navržená trasa nejvýhodnější. Protestující sdružení nadále tvrdí, že je výhodnější přijmout variantu vedenou takzvanou Boskovickou brázdou - tedy nikoli kolem hráze Brněnské přehrady, ale na jejím druhém konci. V tomto smyslu již oficiálně požádali také o změnu brněnského územního plánu. "Jsme připraveni se s odborníky setkat a diskutovat s nimi o tom, proč nemá R43 vést přes Bystrc a Kníničky,"tvrdí Firbas, který se na projednávání územní prognózy dostaví. Další lidé se k plánovaným dopravním stavbám mohou vyjádřit do třiceti dnů po veřejném projednání.

Miloš Šenkýř