Stále neujasněný dopravní význam R43 - kde se stala chyba?


Vážení občané,

v nejbližší době má zpracovatel odevzdat přepracovanou dokumentaci pro hodnocení vlivů silnice R43 na životní prostředí (EIA) v úseku dálnice D1 – Kuřim. Tentokrát jsou vyhodnocovány dvě varianty, tj. dosud prosazovaná varianta „bystrcká“ a nově zpracovaná varianta „komínská“.

Dokumentace bude mimo jiné i předmětem veřejného projednávání v naší městské části. Je mimořádně důležité, aby se občané, kterým není osud naší městské části lhostejný, aktivně podíleli na celém procesu EIA. Proto doporučujeme především zúčastnit se veřejného projednání předložené dokumentace a podávání připomínek k ní. Toto lze očekávat v jarních měsících letošního roku.

Umístění velkokapacitní rychlostní silnice R43 na území města Brna, ať již do blízkosti Brněnské přehrady a centra městské části Brno-Bystrc, tak i do okrajové části MČ Brno-Komín, je z hlediska územního plánování zastaralé, neodpovídá současným poznatkům a budoucím potřebám a vůči občanům Brna je nezodpovědné. Zastánci těchto řešení neberou na vědomí, že se jedná pouze o část budoucí R43. Celá R43 pokračuje od Kuřimi na sever k R35 a podle nového konceptu Územního plánu Pardubického kraje i dále na sever přes Mladkovský průsmyk do Klodska, na čemž má zájem Polská republika. Navíc studie ukazují, že význam R43 je pro odlehčení vnitroměstské dopravy zanedbatelný. Řešení dopravy ve městě spočívá především ve změně dopravní politiky ve prospěch zkvalitňování integrovaného systému hromadné dopravy, cyklistické i pěší dopravy, a postupném dobudování velkého městského okruhu tak, aby byly minimalizovány negativní vlivy na obyvatele.

Přestože se podle aktuální dopravní koncepce EU významně změnil cílový dopravní význam R43, kterému odpovídá spíše kvalifikace D (dálnice), je tato anachronická trasa stále prosazována orgány územního plánování města Brna, přestože je to průtah městem. Jedním z požadavků, které mají splňovat nově stavěné dálnice a rychlostní silnice ve vztahu k EU je, že nemá být do měst zavlékána tranzitní, zvláště kamionová doprava. Toto nesplňuje ani jedna z dosud připravovaných tras. Proto by měla být vyhledána pro průchod R43 regionem orgány územního plánování trasa mimo území města, na kterou by město bylo navázáno komunikacemi nižšího řádu.

Tento požadavek obsahuje petice, kterou do této doby podepsalo více než 31 tisíc občanů. Posuzování takové varianty však neprobíhá vůbec s odkazem na platnou územně plánovací dokumentaci, která byla schvalována v minulosti za zcela jiných podmínek a bez účasti veřejnosti. Ve vyspělejších demokraciích je veřejnost do procesů územního plánování zapojována v nejranějších stadiích, takže není vynaložena spousta peněz daňových poplatníků na plány a projekty, proti kterým se v dalších fázích zvedají vlny odporu. U nás stále převažuje trend účast veřejnosti v rozhodovacích procesech co nejvíce omezit. Otázkou zůstává - kde se stala chyba?

Za občanské sdružení
Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko
Jana Pálková