Občanská sdružení chtějí vyjmout R43 z plánu Brna


Pod nesouhlasnou petici se už podepsalo více než 31 tisíc lidí

Návrh na vynětí plánované rychlostní komunikace R43 z Územního plánu města Brna bez náhrady odeslali brněnskému magistrátu představitelé sedmi občanských sdružení.

Jak informovala členka městského zastupitelstva Jana Drápalová (Strana zelených), městská organizace zelených návrh podporuje a bude jej prosazovat při jednání zastupitelstva. Stejné je stanovisko krajské organizace této strany, jejíž předsedkyně Věra Zabloudilová upozornila na skutečnost, že problém výstavby této kontroverzní komunikace překračuje území krajského města. Občanská sdružení oznámila svůj návrh na změnu Územního plánu města Brna ve čtvrtek s tím, že již v roce 1999 byla rychlostní silnice R43 závěrečným dokumentem procesu TINA (Posouzení potřeb dopravní infrastruktury v rozšířené EU) zařazena do systému transevropské silniční sítě. "Tato skutečnost nemohla být zpracovatelům územního plánu města Brna v roce 1994 známa, proto ji při přípravě územního plánu nezohlednili," řekl ředitel Hnutí DUHA Martin Ander k návrhu, zaslanému brněnskému magistrátu.

Má jít o tranzit

Představitelé občanských iniciativ připomínají, že rychlostní komunikace R43 v závěrečném dokumentu TINA figuruje jako součást tranzitní tepny od přístavů na březích Baltu až k přístavům na italském středozemním pobřeží. To nedávno v Brně přiznal i ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Má-li R43 nést tuto dopravní funkci, pak by její koridor v těsné blízkosti regionálně významné rekreační oblasti přinesl zvýšenou hlučnost, prašnost, emise výfukových plynů, tlak na budování návazné infrastruktury, což je neslučitelné s funkcí rekreační oblasti. Kromě toho koridor vytváří nepřijatelnou bariéru uprostřed sídliště, ve kterém žijí tři desítky tisíc obyvatel. "Aby rychlostní silnice R 43 svými parametry vyhověla technickým normám pro silnice tak vysoké třídy, budou muset být potlačeny její dosud propagované dopravní obslužné funkce pro město Brno," tvrdí Ander. Podle Drápalové je stavba R 43 pro město krokem "politicky nepřijatelným, neboť pod nesouhlasnou peticí je v tuto chvíli již více než 31 000 podpisů spoluobčanů, jež je třeba brát v úvahu".

Zelení i DUHA navrhují, aby místo investic do výstavby R43, podle nich zcela zbytečné, město dobudovalo Velký městský okruh, dostavělo napojení současné Staré dálnice na jihu na dálnici D1, a zajistilo tak spojení pro bystrcké občany do jižních částí města. "Mělo by i podpořit zprovoznění systému záchytných parkovišť s návazností na MHD, zajistit pohodlnou a cenově přístupnou hromadnou dopravu jako veřejnou službu a vytvářet příznivé podmínky pro cyklistickou dopravu na území města Brna," dodala Drápalová.

Jan Chmelíček