Zelení: R43 nepatří do územního plánu Brna


Brno - Rychlostní silnice R43 mezi Brnem a Svitavami nepatří podle brněnských zastupitelů za Stranu zelených do územního plánu města Brna. Příliš velké šance prosadit změnu v brněnském zastupitelstvu však nemají. V 55členném zastupitelstvu totiž mají jen čtyři zástupce.

"Stavba R43 je pro nás krokem politicky nepřijatelným. Pod nesouhlasnou peticí je v tuto chvíli již více než 30 000 podpisů, a to je třeba brát v úvahu," řekla brněnská zastupitelka Jana Drápalová. "Záměr výstavby čtyřproudové silnice v těsné blízkosti Brněnské přehrady je ekologicky nevhodný, protože hlukem, emisemi a prachem znečistí nejznámější a hojně využívanou brněnskou rekreační oblast,"doplnila. Podle ochránců přírody projíždí Bystrcí denně 6000 automobilů, výstavbou komunikace by se počet zvýšil na více než 30 000."

Z dopravního hlediska je projekt R43 pro Brno prakticky bezvýznamný, neboť dopravní modely jasně prokázaly, že k trvalému snížení počtu automobilů v ucpaných ulicích Brna nepřispěje," dodal Martin Ander z Hnutí DUHA. Dodal, že výstavba silnice s nákladnou protihlukovou ochranou je ekonomicky nevýhodná.

Zelení i DUHA navrhují, aby místo investic do výstavby R43, podle nich zcela zbytečné, město dobudovalo Velký městský okruh, dostavělo napojení současné Staré dálnice na jihu na dálnici D1, a zajistilo tak spojení pro bystrcké občany do jižních částí města. "Mělo by i podpořit zprovoznění systému záchytných parkovišť s návazností na MHD, zajistit pohodlnou a cenově přístupnou hromadnou dopravu jako veřejnou službu a vytvářet příznivé podmínky pro cyklistickou dopravu na území města Brna," dodala Drápalová.