Starostové volali po urychlení výstavby silnice R43


Po urychlení prací na výstavbě rychlostní silnice R43 volali starostové a další představitelé 26 měst a obcí severozápadní části Jihomoravského kraje a zástupci Pardubického kraje, kteří se na konci minulého týdne setkali ve Velkých Opatovicích. Podle místostarostky Boskovic Jaromíry Vítkové (KDU-ČSL) starostové z Boskovicka a Moravskotřebovska upozornili na neutěšený stav komunikací v obou regionech a na celkovou nízkou dopravní dostupnost měst a obcí. "Nevyřešené problémy v katastrálním území Brna by neměly ohrozit celý projekt. Stavba komunikace by měla výrazný vliv na náš region, jak pokud jde o rozvoj cestovního ruchu, tak o dostupnost pro investory," interpretovala stanovisko starostů Vítková a dodala, že vlastně nepůjde o stavbu nové silnice, nýbrž pouze o dostavbu tzv. Hitlerovy dálnice, která v mnoha úsecích zůstala od války rozestavěna. "Například z celkového počtu potřebných 37 mostů od Sebranic po Moravskou Třebovou je jich 21 postavených," řekla Vítková.

Sociálně demokratický poslanec Michal Hašek řekl, že bez ohledu na problémy s brněnskou částí této komunikace dálničního typu, jež souvisejí s průtahem zastavěným územím městské části Bystrc, chtějí starostové dotčených obcí působit na vládu, aby práce na silnici R43 urychlila. "Obce vytvoří za podpory poslanců sdružení, které bude mít významný hlas jako partner při jednáních o výstavbě této komunikace. Je to tak palčivý problém, že se chceme pokusit zařadit tento bod na jednání vlády, která se 12. května sejde v Brně. Hodláme požadovat, aby vláda minimálně zadala analýzu současného stavu připravenosti pozemků z hlediska vlastnictví a územních plánů, začala uvažovat o zdrojích financování, protože je to nad možnosti krajů a ani současné možnosti Státního fondu dopravní infrastruktury neumožňují začít s pracemi během dvou či tří let," řekl Hašek.

Zastupitelstvo městské části Brno-Bystrc, která se velikostí rovná okresnímu městu, opakovaně nesouhlasí s vedením čtyřproudé rychlostní komunikace středem sídliště na břehu Brněnské přehrady. Stejného názoru jsou tisíce lidí, kteří podepsali petice proti vedení R43 touto trasou. Ekologové navíc zcela zpochybňují nutnost výstavby této silnice a tvrdí, že by bylo účelnější a levnější opravit a v některých úsecích rozšířit současnou silnici z Brna na Svitavy.

Jan Chmelíček