Ministr dopravy Šimonovský poděsil odpůrce obchvatu R43


BRNO - Rychlostní silnice R43 není jen plánem severojižního obchvatu města Brna, ale má být skutečně součástí transevropské sítě dálnic. Ekologičtí aktivisté si tak vykládají slova ministra dopravy Milana Šimonovského.

Podle odpůrců výstavby potvrdil obavy ekologických občanských sdružení, která s vedením silnice středem městské části Bystrc a rekreační oblastí Brněnské přehrady nesouhlasí. " Ministr přiznal, co magistrát tají. Úředníci, kteří se podílejí na přípravě stavby v úseku Kuřim - dálnice D 1, dosud vždy tvrdili, že její význam je čistě brněnský a tranzitní doprava v něm bude hrát zanedbatelnou roli," konstatuje Martin Ander z Nesehnutí.

Podle odpůrců R43, sdružených v Brněnském dopravním kruhu, se tak výrazně zvýší dopravní zatížení silnice a Bystrci a přehradě přinese více hluku a škodlivých emisí. Šimonovský v pondělí připustil, že R43 by se mohla stát součástí významné celoevropské sítě rychlostních komunikací. Kromě toho, že by v rámci České republiky zajišťovala spojení na špatně přístupné regiony Svitavska a Moravskotřebovska, mohla by tvořit část důležitého tahu na Polsko, Pobaltí a skandidávské země.

Podle ministra budou v příštích letech právě tyto země pro Českou republiku důležité, a to pro svůj obchodní a průmyslový potenciál, který se na rozdíl od západních zemí teprve začíná rozvíjet. Jak Šimonovský zdůraznil, konflikt trasy R43 s bystrckým sídlištěm a rekreační oblastí Brněnské přehrady lze řešit technickými opatřeními a mimoúrovňovou křižovatku u přístaviště si nedovede nikdo představit.

"Škoda, že nenahlédl do libovolné, dosud zveřejněné dokumentace ke stavbě. Zjistil by, že projektanti i nejvyšší brněnští úředníci si tuto křižovatku představují hned v několika variantách, z nichž jedna je strašnější než druhá," oponuje aktivista. O dalších plánech budování rychlostních komunikací v Jihomoravském kraji jednal Šimonovský i s hejtmanem Stanislavem Juránkem. " Vyzval nás k urychlení jednání o vedení tras jednotlivých rychlostních komunikací, zejména pak rychlostní v úseku Pohořelice - Mikulov," řekl Juránek.

Stanovisko kraje však bude důležité i v souvislosti s definitivní podobou vedení silnice R43 - ministři opakovaně naznačili, že financování této státní stavby závisí i na postoji regionu.