Šimonovský: silnice R43 má strategický význam
Kontroverzní rychlostní komunikace R43, která má být vedena sídlištěm
městské části Brno-Bystrc na břehu Brněnské přehrady, má být součástí
strategické spojnice sever-jih. Nikoli tedy odlehčovací komunikací
regionálního významu, jak dosud v polemikách s odpůrci výstavby
argumentovali její zastánci.
V pondělí to na tiskové konferenci KDU-ČSL v Brně potvrdil ministr dopravy
Milan Šimonovský, když informoval o jednom z rozvojových projektů svého
ministerstva, dostavbě rychlostní komunikace R 52 z Pohořelic do
Drasenhofenu.
Na sever i na jih
Ta má v návaznosti na již vybudované úseky dálničního typu umožnit
rychlostní spojení Vídně s Brnem, odkud pak bude možné další spojení na
sever jak po dálnici D2 na severovýchod Polska, tak po rychlostní komunikaci
R43 přes Svitavy až do přístavu Štětín, který dnes obstarává 80 % obratu
námořní dopravy v Polsku. "Budeme se snažit tento evropský koridor vybudovat
a získat na něj evropské peníze," řekl Šimonovský s tím, že úsek Vídeň-Brno
je předmětem společného projektu, který Česká republika spolu s Rakouskem
předložila v minulém týdnu v Bruselu se žádostí o podporu z evropských
zdrojů. "Požádal jsem již jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka, aby na
jižní Moravě byla co nejrychleji vybrána definitivní trasa, která by se
stala součástí územního plánu vyššího územního celku a mohla být předmětem
financování z prostředků Evropské unie," řekl Šimonovský. Dodal, že
ministerstvo vidí jako nejschůdnější trasu, jež by vedla přes umělá jezera
novomlýnské soustavy vodních děl.
Rozvoj pro všechny
Vedení další části evropské severojižní trasy v linii někdejší tzv.
Hitlerovy dálnice (R43) obytnou zástavbou Bystrce není podle Šimonovského
zásadním problémem. "Je to otázka technického opatření, které umožní
koexistenci funkce bydlení s touto trasou. Komplikovanější je část, která
vede kolem přehrady. I to by však mělo být zvládnuto odpovídajícím
technickým řešením tak, aby emise a hluk byly co nejmenší," řekl ministr
dopravy, podle kterého to ovšem bude stát peníze. "Existuje však dostatečný
tlak na to, aby technické řešení problému bylo kvalitní. Rozhodně si
nedovedu představit, že by tam byla nějaká mimoúrovňová křižovatka u
přístaviště. To si nedovede představit nikdo," řekl Šimonovský. Ministr
zdůraznil, že rozvoj tranzitní dálkové dopravy ze severu na jih přinese
rozvoj všem oblastem, kterými bude tato doprava procházet. "Náš zájem je,
aby Morava byla napojena na rozhodující rozvojová území na severu, což je
mj. Skandinávie, baltské státy a Polsko, stejně jako na přímořské přístavy
na jihu," řekl Šimonovský.
Jan Chmelíček
|
|