Šimonovský: silnice R43 má strategický význam


Kontroverzní rychlostní komunikace R43, která má být vedena sídlištěm městské části Brno-Bystrc na břehu Brněnské přehrady, má být součástí strategické spojnice sever-jih. Nikoli tedy odlehčovací komunikací regionálního významu, jak dosud v polemikách s odpůrci výstavby argumentovali její zastánci.

V pondělí to na tiskové konferenci KDU-ČSL v Brně potvrdil ministr dopravy Milan Šimonovský, když informoval o jednom z rozvojových projektů svého ministerstva, dostavbě rychlostní komunikace R 52 z Pohořelic do Drasenhofenu.

Na sever i na jih

Ta má v návaznosti na již vybudované úseky dálničního typu umožnit rychlostní spojení Vídně s Brnem, odkud pak bude možné další spojení na sever jak po dálnici D2 na severovýchod Polska, tak po rychlostní komunikaci R43 přes Svitavy až do přístavu Štětín, který dnes obstarává 80 % obratu námořní dopravy v Polsku. "Budeme se snažit tento evropský koridor vybudovat a získat na něj evropské peníze," řekl Šimonovský s tím, že úsek Vídeň-Brno je předmětem společného projektu, který Česká republika spolu s Rakouskem předložila v minulém týdnu v Bruselu se žádostí o podporu z evropských zdrojů. "Požádal jsem již jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka, aby na jižní Moravě byla co nejrychleji vybrána definitivní trasa, která by se stala součástí územního plánu vyššího územního celku a mohla být předmětem financování z prostředků Evropské unie," řekl Šimonovský. Dodal, že ministerstvo vidí jako nejschůdnější trasu, jež by vedla přes umělá jezera novomlýnské soustavy vodních děl.

Rozvoj pro všechny

Vedení další části evropské severojižní trasy v linii někdejší tzv. Hitlerovy dálnice (R43) obytnou zástavbou Bystrce není podle Šimonovského zásadním problémem. "Je to otázka technického opatření, které umožní koexistenci funkce bydlení s touto trasou. Komplikovanější je část, která vede kolem přehrady. I to by však mělo být zvládnuto odpovídajícím technickým řešením tak, aby emise a hluk byly co nejmenší," řekl ministr dopravy, podle kterého to ovšem bude stát peníze. "Existuje však dostatečný tlak na to, aby technické řešení problému bylo kvalitní. Rozhodně si nedovedu představit, že by tam byla nějaká mimoúrovňová křižovatka u přístaviště. To si nedovede představit nikdo," řekl Šimonovský. Ministr zdůraznil, že rozvoj tranzitní dálkové dopravy ze severu na jih přinese rozvoj všem oblastem, kterými bude tato doprava procházet. "Náš zájem je, aby Morava byla napojena na rozhodující rozvojová území na severu, což je mj. Skandinávie, baltské státy a Polsko, stejně jako na přímořské přístavy na jihu," řekl Šimonovský.


Jan Chmelíček