Varianta trasy R43 v Bystrci zůstává i nadále nejasná


B r n o - Otázka, zda plánovaná rychlostní silnice R43 v budoucnu skutečně povede přes brněnskou městskou část Bystrc, zůstává i nadále nejasná. Na samý začátek se totiž vrací proces posuzování vlivů stavby na životní prostředí. Dokumentace, bez které nelze zahájit územní řízení, musí být podle ministerského doporučení zpracována znovu. Zásadním způsobem přitom bude muset využít desítky připomínek, které podala veřejnost a občanská sdružení.

Z vyjádření ministerstva vyplývá, že vznik rychlostní silnice R43 v Bystrci se bude projednávat znovu. "Dokumentace neobsahuje dostatečné podklady pro rozhodnutí o přijatelnosti předložené varianty, a to především v oblasti dvou hlavních problémových okruhů, to je vlivu na obyvatelstvo a na rostliny a živočichy. Proto doporučuji ministerstvu životního prostředí vrátit dokumentaci zpracovateli k přepracování," píše se v doporučení ministerstvem stanoveného nezávislého posudkáře Jana Anděla.

Dokumentace posuzující vliv R43 na životní prostředí byla dokončena a zveřejněna v únoru letošního roku. V třicetidenní zákonné lhůtě se k ní mohli vyjádřit občané, mimo jiné na dvou veřejných projednáních v Bystrci a Jinačovicích, která organizovali Nesehnutí. Kromě vlastních připomínek tak aktivisté adresovali ministerstvu více než sto připomínkových listů od obyvatel dotčených obcí.

V doporučeních pro přepracování dokumentace navíc posudkář navrhuje vypracovat dvě náhradní varianty trasy, které by byly k životnímu prostředí a obyvatelstvu nejšetrnější. "Vhodná by mohla být varianta F1, která je jako perspektivní hodnocena i ve stanovisku Dětí Země," stojí v ministerském doporučení.

Za zpolitizovanou přitom považuje kauzu R43 Dana Wendscheová z Útvaru hlavního architekta magistrátu, podle níž je příznivá jedině původně plánovaná bystrcká varianta trasy. "Podobně jako přesun hlavního nádraží je i R43 téma, které zejména před volbami přijde vhod. Do hry se vložili vlastníci zahrádek v Bystrci a vznikla tak nafouknutá bublina," tvrdí Wendscheová. O tom, že se jedná o ožehavé předvolební téma, jsou přesvědčeni i aktivisté Nesehnutí, kteří zorganizovali Fórum kandidátů do bystrckého zastupitelstva.

"Negativní postoj k záměru výstavby silnice přes Bystrc překvapivě vyjádřilo všech sedm zúčastněných lídrů kandidátek. I ti, kteří ji svým jednáním a hlasováním vždy připouštěli," říká aktivista Martin Ander.

Kauza R43 bude podle něj v předvolební kampani pokračovat dál, a to na Fóru kandidátů do Zastupitelstva města Brna v úterý od 18 hodin v malém sále Bílého domu na Žerotínově náměstí. "Účast už potvrdilo sedm zástupců jednotlivých kandidátek, postoj nového zastupitelstva bude v této věci klíčový," vysvětlil Ander.


Romana Rychlíková