Z R43 se v Bystrci opět stává velmi ožehavé volební téma


B r n o - Kontroverzní výstavba rychlostní silnice R43 se podle ekoaktivistů má stát tématem číslo jedna nadcházejících komunálních voleb v Brně- Bystrci.

Právě členové Nesehnutí spolu s dalšími sdruženími Brněnského dopravního okruhu pořádají v úterý v 18 hodin ve Společenském centru na Odbojářské ulici Fórum kandidátů. Zástupcům všech kandidátek ucházejících se na začátku listopadu o přízeň voličů položí ekologové na setkání v Odbojářské ulici kardinální otázku: Budete jako zastupitel souhlasit se stavbou rychlostní silnice R43 přes území městské části Bystrc? "Rada i zastupitelstvo této městské části se již několik let zmítají v rozporech, zda zásadně nesouhlasit se záměrem magistrátu vést čtyřpruhou silnici R43 středem bystrckého sídliště, nebo neustálými ústupky umožňovat pomalé, zato však trvalé, práce na přípravě této stavby. Nadcházející komunální volby tedy mohou v tomto směru přinést zásadní zvrat,"říká aktivista Nesehnutí Martin Ander. Proti plánované výstavbě R43 protestují její odpůrci již několik let. Trasa by podle nich poškodila životní prostředí v okolí přehrady a Bystrce a zničila i řadu ekosystémů, vzniklých na za války rozestavěném tělese Hitlerovy dálnice. Přestože výstavba R43 byla zahrnuta do Územního plánu města Brna již v roce 1994, dosud o její realizaci nebylo rozhodnuto.

"Podle zatím nepotvrzených zpráv ministerstvo životního prostředí projednávanou Dokumentaci vlivu R43 na životní prostředí vrátilo autorům k dopracování,"upozorňuje Ander. Od úterního setkání si přitom organizátoři slibují velký zájem lidí. "Pokud se fóra zúčastní alespoň ty tři stovky občanů jako při jarním projednávání dokumentace EIA, pak to bude jednoznačně nejvýznamnější událost volební kampaně v Bystrci,"předpokládají aktivisté. Příprava stavby silnice R43, která podle některých analýz ulehčí tranzitní dopravě přes centrum města, byla jedním z bodů, s nímž počítali i nynější radní. Silnice R43 má napojit dálnici D1 na hlavní silniční tah směrem na Svitavy. Je jednou z nejspornějších chystaných dopravních staveb v Brně, přičemž analýzy doporučovaly trasu přes střed čtvrti Bystrc po bývalé tzv. Hitlerově dálnici. O možnosti vybudovat čtyřproudou silnici, která by měla vyrůstat v letech 2007 - 2010 a stát čtyři miliardy korun, musí rozhodnout ministerstvo životního prostředí.


ROMANA RYCHLÍKOVÁ