Úhlavní nepřítel R43


Nikdo by to do ní neřekl. Drobná přírodní blondýnka, matka sedmi dospělých či dospívajících dětí, donedávna žena v domácnosti, myška. Přitom hlavně její zásluhou se pod petici proti zprovoznění R43 nasbíralo na 30.000 podpisů. Ona obětavě stávala u stolečku s podpisovými archy, ona mobilizovala a často popoháněla druhé, když toho měli plné zuby. Ona chodí na dlouhá úmorná jednání a bojuje. Jana Pálková. Kde se to v ní bere?

Proč jste vlastně začala bojovat proti R43?
Řeknu to rovnou. Máme přímo v trase R43 zahrádku. Od roku 1985, kdy jsme ji získali, jsme se na ní docela dost napracovali. Pozemek byl až do výšky dospělého člověka pokryt směsí odpadků a stavební sutě, kterou jsme museli naložit na několik nákladních aut a odvézt. Pak jsme tam naváželi úrodnou zeminu. Manžel na zahrádce postavil chatku pro nás a dva malé domečky pro děti. Prožili jsme tam kus života a toto místo pro naši rodinu mělo a stále má velký význam. Ale to byl jen prvotní impuls.

Prvotní impuls? Řekl bych, že je to jako motiv zcela dostačující a naprosto legitimní. Co vás tedy motivuje?
Uvědomila jsem si, jak by dálnice poškodila nejen mne a mou rodinu, ale život a životní prostředí tisíců dalších lidí. Narodila jsem se a vyrůstala v Praze a sem do Brna jsem jezdívala na prázdniny k babičce a dědečkovi. Velmi často jsme chodívali právě na přehradu. Každý rok jsem tak názorně srovnávala, jaké životní prostředí je zde v Brně oproti Praze - a mnohým jiným městům. A o to vše bychom kvůli chybně trasované R43 nenávratně přišli. Brno s jeho představiteli má ještě šanci tento zastaralý projekt znovu zvážit, vzít v úvahu nové skutečnosti, které od druhé světové války nastaly (například bývalý obchvat se stal průtahem, rozvinula se rekreační oblast snadno dostupná městskou hromadnou dopravou všem obyvatelům Brna, bylo postaveno sídliště Bystrc velikosti okresního města, kandidátství ČR do EU výrazným způsobem zvyšuje mezinárodní tranzitní význam R43 atd.) a dopravní situaci řešit novým způsobem. Ta možnost ještě stále je. Navíc by bylo zachováno údolí mezi Babou a Podkomorskými lesy pro bydlení.

Zastánci R43 tvrdí, že právě ona pomůže životnímu prostředí ve městě.
A Bystrc není Brno? A kdo asi jezdí na přehradu? Při sbírání podpisů se mi mnohokrát stalo, že lidé z míst velmi postižených dopravou, ze Žabovřesk, Králova Pole, Židenic, Bohunic a odjinud mi říkali, že u nich je to velmi špatné a právě proto se podepisují proti R43, aby alespoň tady zůstalo čisté životní prostředí, aby měli kde se rekreovat. Navíc podle posledních dopravních průzkumů se ukazuje, že po dokončení R43 by byl pokles dopravy v Žabovřeskách, kde se argumentuje největším snížením dopravní zátěže, velmi malý, jen asi o 10 až 15 %, a jinde zcela zanedbatelný. Bude-li Žabovřeskami projíždět denně 20.000 aut nebo jen 18.000, pozná někdo rozdíl? Pro životní prostředí Žabovřesk bude rozhodující, jak kvalitně se tam udělá ochrana proti hluku a zplodinám velkého městského okruhu, který tam vede a povede tak jako tak. A situace v Židenicích se řeší, doprava povede jinudy, mimo obydlená území.

Dobrá, ale R43 chtějí i města na sever od Brna, Kuřim, Boskovice a další.
Jim je jedno, kudy R43 povede zde na Brněnsku, zda Bystrcí nebo Boskovickou brázdou.

A lidé žijící v Boskovické brázdě R43 chtějí?
Ona tudy nejspíš stejně povede. Když jsme se ptali, zda nebude R43 v Bystrci ucpána, až se na ní spojí dálková doprava, místní doprava obyvatel Bystrce a rekreační doprava na přehradu, bylo nám několikrát řečeno dopravními odborníky, že v takovém případě by se musel postavit další, tedy již skutečný obchvat Brna právě Boskovickou brázdou. Proč to tedy neudělat rovnou?

Jinak. Používáte auto?
Ano, máme auto a jezdíme s ním. Je to často nutné, protože veřejná doprava nejezdí všude a mnohdy musíme něco odvézt. Také jízdné je vysoké a pro čtyři lidi se už vyplatí jet autem. Ale je-li to možné, jedu veřejnou dopravou. Například do práce tak jezdím vždy. Myslím, že kdyby se lidé trochu uskrovnili a kdyby se hromadná doprava zlepšila, kdyby se také usnadnila alternativní doprava, například cyklistická, pomohlo by to životnímu prostředí a městu daleko více než R43.

Myslíte, že se lidé uskrovní? Jak je donutíte?
Nechci nikoho nutit. Myslím si, že změna přijde spontánně, motivovaná právě ohledem na přírodu, úžasné Boží dílo, které lze snadno zničit a které by lidé při sebevětší snaze nedokázali dalším generacím nahradit. Nepřipadá mi, že by to pro lidi znamenalo nějaké výrazné omezení, spíš jiný přístup, jiné možnosti. I akce proti R43 přiměla řadu lidí, aby se zamysleli nad stavem životního prostředí a něco udělali pro jeho zlepšení. Pak je tu Den bez aut a další akce, další organizace, které působí obdobně. Věřím, že se to povede. Jen by to chtělo větší prozíravost ze strany úřadů, politiků a urbanistů.

Je možné se ještě podepsat proti R43?
Ano, sběr podpisů stále pokračuje. O víkendech býváme u přístaviště, možnost je i při jiných ekologických akcích a také v prodejně Veronica na Pánské 9. Další informace o R43 je možno získat i na internetu na www.R43.ecn.cz.

Děkuji za rozhovor.