Bystrčtí odmítli dálnici přes své sídliště


B R N O - Na tom, že obyvatelé městské části Brno-Bystrc, nechtějí rychlostní komunikaci, která má protínat pětadvacetitisícové sídliště na břehu Brněnské přehrady, nezměnilo nic ani středeční zasedání zastupitelstva této městské části, na které přišly asi dvě stovky lidí nejen z Bystrce, ale iodjinud. Starosta Svatopluk Beneš (ODS) zastupitelům tlumočil názor radních, jejichž jednání tomuto vrcholnému sněmu místní samosprávy předcházelo: "Bez důkladného zhodnocení vlivu rychlostní komunikace R43 na emise a hluk nemůžeme souhlasit se žádnou variantou." Zasedání, které navazovalo na nedávnou veřejnou prezentaci názoru odborníků na vliv stavby nové rychlostní silnice na životní prostředí v Bystrci, bylo plné argumentů, zpochybňujících chystanou stavbu. Po třech hodinách jednání zazněly víc než dvě desítky návrhů na usnesení, které by ji odmítlo. Zastupitelé bez ohledu na stranickou příslušnost vyjádřili, že nejsou spokojeni s dosavadním posuzováním vlivu stavby na životní prostředí, které považují za neúplné, a že za těchto okolností nesouhlasí s vedením dálnice středem sídliště. "Nikdo z občanů nemůže říci, že jsme ignorovali jejich názory a že jsme je dost nehájili. Jinou otázkou bude, nakolik naše stanovisko ovlivní budoucí realizaci stavby," komentovala to místostarostka Eliška Kovářová (KDU-ČSL), která ocenila věcnost jednání a adresnost argumentů jeho účastníků. Jak již Právo informovalo, před nedávnem odborníci prezentovali zdejším občanům své názory na několik možných tras vedení nové rychlostní komunikace a shodli se na tom, že nejpřijatelnější bude tzv. bystrcká varianta, počítající s vedením vozovky po rozestavěném tělese tzv. Hitlerovy dálnice, rozdělujícím dnes zdejší sídliště na dvě poloviny. Bystrckou variantu potvrdila jako nejlepší také Rada města Brna. Fakt, že brněnští radní požehnali bystrcké variantě dřív než se k ní vyjádřilo zastupitelstvo této městské části, označil člen městského zastupitelstva Pavel Březa (KSČM) za "ukvapenost, ne-li aroganci." Konečné slovo k jedné z nejspornějších a nejdiskutovanějších brněnských dopravních staveb bude mít Ministerstvo životního prostředí ČR.


(jac)