R43 tady nechceme, znělo včera jasně z Bystrce


Trasa silnice R43 je předmětem sporu obyvatel brněnského sídliště Bystrc s radnicí. Lidé nevěří závěrům odborné studie, že nejekologičtější bude trasa procházející sídlištěm.

B r n o - Nechceme rychlostní komunikaci R43 přes naši městskou část, vzkázali znovu obyvatelé z Brna-Bystrce. Varianta, aby tato klíčová silnice, která má ulehčit přetíženému centru města, vedla přes Bystrc, se nelíbí ani městské radě a zastupitelům této části Brna. Autoři posudku vlivu na životní prostředí, kteří hodnotili několik možných tras vedení R43, přitom vybrali trasu přes Bystrc jako nejméně ovlivňující životní prostředí. S tím souhlasilo také vedení brněnského magistrátu. „Bez prozkoumání vlivu na emise a hluk nemůžeme souhlasit s žádnou variantou vedení R43,“ tlumočil na včerejším zasedání bystrckého zastupitelstva názor členů městské rady starosta Bystrce Svatopluk Beneš. Zastupitelé o R43 jednali do pozdních nočních hodin. Na zasedání zastupitelstva přitom nesouhlas s tím, aby R43 vedla kolem brněnské přehrady a přes Bystrc, vyjádřilo několik desítek lidí. „Chci vyzvat zastupitele k tomu, aby s trasou R43 přes Bystrc nesouhlasili,“ řekla Eva Štěrbová. „Nejde přece, aby dálnice mohla vést středem třicetitisícového města,“ doplnil Jiří Hájek. „Nemáme jinou možnost než proti této silnici bojovat,“ řekl Martin Špaček.

Lidé v Bystrci si totiž myslí, že nová silnice zničí životní prostředí a do jejich bydliště přivede desítky tisíc aut. Po silnici by totiž mohlo projíždět ve špičce až čtyřicet tisíc aut za čtyřiadvacet hodin v obou směrech. Petici proti R43 podepsalo téměř třicet tisíc lidí, polovina podpisů přitom byla z Bystrce.

Martin Ander z ekologického hnutí Nesehnutí zase uvedl, že v dokumentaci posuzující vliv na životní prostředí chybí některé zásadní informace. „Získali jsme devadesát dva připomínek od obyvatel Bystrce. Ve studii chybí například výsledky toho, jaký bude hluk v některých ulicích nebo jaký vliv bude mít silnice na přehradu. Studie by se měla zabývat například snížením ceny bytů v okolí silnice,“ řekl Ander. Konečné slovo o trase R43 přes Brno bude mít ministerstvo životního prostředí.

Trasa R43 přes Bystrc vede od Troubska ke Kuřimi. Stavba má být dlouhá sedmnáct kilometrů a má na ni být 44 mostů. Část úseku v Bystrci vede tunelem. Předpokládané náklady jsou čtyři miliardy korun, stavět se má začít v roce 2007, jezdit pak o tři roky později.


Tomáš Fránek