Radní se přiklonili k trase silnice R43 vedoucí Bystrcí


B r n o - Brněnští radní souhlasí s tím, aby trasa kontroverzní rychlostní komunikace R43 vedla ve stopách takzvané Hitlerovy dálnice přes městskou část Bystrc. Proti tomu ale stále brojí obyvatelé Bystrce a ekologičtí aktivisté. Radní se pro trasu přes Bystrc rozhodli podle dokumentace, ve které znalci posoudili vliv na životní prostředí u jedenácti alternativ silnice odvádějící automobily z přetížených částí Brna. „Vybrali jsme trasu, která má podle našeho názoru nejmenší dopad na životní prostředí,“ řekl primátor města Petr Duchoň. Nejkomplikovanější částí R43 v Bystrci je průchod silnice centrem městské části a kolem hráze přehrady. Část úseku vede podle návrhu podporovaného radními tunelem a most přes Svratku bude ve výši hráze přehrady. Konečnou trasu silnice musí posvětit ministerstvo životního prostředí. Ekologové ale tvrdí, že trasa přes Bystrc není dobrá. „Zhorší se přístup k lidí k přehradě a také podmínky pro bydlení a rekreaci. Jiné varianty trasy R43 jsou podhodnoceny,“ tvrdí Martin Ander z občanského hnutí Nesehnutí. Se stavbou nesouhlasí ani obyvatelé městské části Bystrc a Jinačovic, kudy by navrhovaná silnice také vedla. „Měli bychom se poučit z Prahy, kde si nechali zavést dálnici na Václavák,“ ironicky poznamenal jeden z bystrckých obyvatel Pavel Vinarský. Trasa silnice R43 přes Bystrc, která podle vedení města odvede dopravu z centra Brna, ale podle ekologů naopak dopravní situaci ve městě ještě zhorší, vede od Troubska ke Kuřimi. Stavba má být dlouhá téměř sedmnáct kilometrů a má na ni být čtyřiačtyřicet mostů. Přepokládané náklady na stavbu jsou čtyři miliardy korun, stavět se podle plánu Ředitelství silnic a dálnic začne v roce 2007. Její otevření ředitelství očekává o tři roky později.