Brňané nechtějí dálnici uprostřed sídliště


Trasa silnice R43 je předmětem sporu obyvatel brněnského sídliště Bystrc s radnicí. Lidé nevěří závěrům odborné studie, že nejekologičtější bude trasa procházející sídlištěm.

B r n o - Spor mezi obyvateli brněnského sídliště a městem se vyostřuje. Obyvatelé jednoho z největších brněnských sídlišť, Bystrce, totiž odmítají záměr vést rychlostní komunikaci R43, přezdívanou též "Hitlerova dálnice", středem panelového města. Svou přezdívku stavba dostala podle prvního autora myšlenky postavit dálnici vedoucí přes republiku ze severu na jih. Napjatá atmosféra provázející tuto kauzu vyvrcholila v úterý na veřejném projednávání, kde se občané mohli vyjádřit k ukončené studii o vlivu stavby na životní prostředí. Veřejné akce, která se konala přímo na sídlišti v kulturním domě, se zúčastnilo tolik zájemců z řad obyvatel, že se někteří ani nevešli do sálu.

Poučme se z Prahy, říkají obyvatelé sídliště

Podle studie, kterou si město dalo zpracovat, vychází jako nejméně škodlivá právě ta varianta, kterou odpůrci stavby a zejména obyvatelé třicetitisícového sídliště odmítají nejvíce. V této alternativě by totiž trasa R43 měla procházet přímo prostředkem sídliště. Navíc by podle projektu měla vést v bezprostřední blízkosti Brněnské přehrady. Ta přitom slouží tisícům Brňanů jako rekreační oblast. Kritici stavby již v průběhu přípravy této studie upozorňovali na její vady. Své výhrady vůči studii velmi tvrdě vyjadřovali i sami obyvatelé Bystrce. "Poučme se z Prahy, kde si ti pitomci nechali zavést dálnici přes Václavák," řekl v diskusi jeden z obyvatel Bystrce. Sál jeho slova podpořil bouřlivým potleskem. Při diskusi však padaly nejen emotivní argumenty. "Studie vychází z odhadu dopravního zatížení pro rok 2010, kdy stavba bude sotva na začátku provozu. Nezohledňuje riziko, že za pár let může být doprava mnohem hustší," tvrdil Martin Ander z občanského sdružení Nesehnutí, které se proti stavbě také angažuje.

Radnice prý nepřemýšlí do budoucnosti

Zástupce týmu, který kritizovanou studii zpracovával, Alexandr Mertl, hned v úvodu vyvolal nesouhlas obyvatel, když zdůvodňoval, proč jedna z alternativních tras není vhodná. "Tato trasa by zasáhla chatařské a zahrádkářské oblasti," prohlásil. Odpovědí ze sálu mu byl ironický potlesk a smích. Námitky obyvatel Bystrce jej po chvíli vyprovokovaly až k ironické výzvě: "Rozmyslete si, jestli chcete jen hlásit dotazy, nebo chcete slyšet i odpovědi," neudržel se Mertl. Do ostré diskuse zasáhl také náměstek brněnského primátora Petr Zbytek výzvou, aby lidé neuráželi zúčastněné obhájce stavby. Vzápětí se však i na jeho hlavu snesla vlna kritiky za to, že město si počíná krátkozrace, když stavbu obhajuje. Nyní běží třicetidenní lhůta, kdy se ke studii vlivu stavby na životní prostředí mohou vyjádřit obyvatelé a účastníci řízení. Odpůrci stavby se však již nyní netají, že studii považují za nedostatečnou a že podle nich ani neodpovídá požadavkům zákona. "Proto navrhneme její přepracování," prohlásil Martin Ander z Nesehnutí.


Dušan Stuchlík