Bystrčtí jsou nadále proti R43


B r n o - V ostrou výměnu názorů se chvílemi změnila včerejší večerní diskuse kolem stavby silnice R43 přes brněnskou čtvrt Bystrc. Tamní Společenské centrum zaplnily tři stovky odpůrců stavby, ale také zástupci ostatních městských částí, kteří podporují její vybudování. Autoři obhajovali studii vlivu zamýšlené silnice na životní prostředí. Bystrcké však argumenty nepřesvědčily. " Měli bychom se poučit z Prahy, kde si nechali zavést dálnici na Václavák, " argumentoval jeden z obyvatel Pavel Vinarský. Vzápětí mu oponoval zastupitel nedalekých Žabovřesk Zdeněk Kolíbal. " Snad si nepředstavujete, že se ten Václavák přesune do Žabovřesk, " kontroval s tím, že část dopravy, kterou by právě silnice R43 měla odvést, vede středem jeho městské části. Martin Ander z občanského hnutí Nesehnutí, které setkání svolalo, připomněl výhrady k stavbě silnice. Podle něj městu neulehčí, stáhne na sebe mezinárodní tranzitní dopravu, zhorší přístup obyvatel k přehradě a zhorší podmínky pro bydlení i rekreaci. " Dokumentace týkající se vlivu na životní prostředí záměrně podhodnocuje jiné varianty, " prohlásil na adresu odborníků, kteří obhajovali svá stanoviska. Podle nich je z hlediska různých variant a za dodržení přesných podmínek nejpřijatelnější právě trasa po bývalé takzvané Hitlerově dálnici přes Bystrc s tím, že část úseku povede tunelem a most přes Svratku bude ve výši hráze přehrady. Další verze, které doporučují posuzovat ekoaktivisté, nejsou podle expertů natolik vhodné. Budování tunelů v centru Brna by bylo finančně i technicky náročné a trasa takzvanou Boskovickou brázdou kolem Ostrovačic a Veverské Bítýšky prý situaci nevyřeší. Navrhovaná silnice vedoucí tunelem pod Holednou, s dalším malým tunelem poblíž Medlánek, která by se napojila poblíž České na nynější komunikaci I/43, je podle nich sice možná, ale měla by velké dopady na životní prostředí například při budování tunelů. Trasa R43 přes Bystrc je jednou z nejspornějších chystaných dopravních staveb v Brně. Ze včerejšího setkání, stejně jako z podobné schůzky v rovněž dotčených Jinačovicích, pořídí pořadatelé zápis, který podají jako připomínky k navržené studii. O možnosti vybudovat čtyřproudou silnici, která by měla vyrůstat v letech 2007 - 2010 a stát čtyři miliardy korun, musí rozhodovat ministerstvo životního prostředí.


Miloš Šenkýř