Pomůže R43 Žabovřeskám?


V emotivně laděných článcích, publikovaných v minulých třech číslech Žabovřeského zpravodaje, vysvětlil pan doc. Kolíbal svůj názor na potřebnost připravované stavby rychlostní komunikace R43 obecně a její bystrcké varianty zvlášť. Nic proti osobnímu zaujetí, obávám se však, že jím zvolený způsob argumentace „ad populum“,  mnoho dobrého nepřinese. Dosavadní spor mez zastánci a odpůrci této významné silnice na území Brna je, po mém soudu, třeba racionálně pojímat jako spor o technické řešení, které bude přihlížet ke změněné urbanistické i sociální situaci 21.století.

Občané Bystrce a nakonec i my ostatní, kteří na přehradu jezdíme jen za rekreací, máme totiž nezadatelné právo na kultivované řešení křižovatky R43 s přehradní radiálou, která je  hlavním kamenem úrazu v celé záležitosti, stejně jako občané Žabovřesk a Králova Pole mají právo na citlivé dořešení křižovatek ulice Hradecké s Žabovřeskou či Královopolskou.

Zanechme ale proklamací a podívejme se skutečně střízlivě na to, jaké dopravní zatížení na významných komunikacích v Brně a zejména pak v Žabovřeskách můžeme v nejbližších deseti letech očekávat a jak se tento předpoklad změní, nebude-li tato významná stavba do r. 2010 realizována. Jako podklad nám poslouží dopravní modely vypracované Ing. Kotkem, který je významným brněnským odborníkem na tuto problematiku.

Pro názornost k posouzení použijeme významná místa na brněnských komunikacích, kde budeme zkoumat vliv změn technického řešení na intenzitu dopravy.

Potřebné informace jsou uvedeny v přiložených tabulkách. V nich kromě popisných údajů nalezneme průměrnou intenzitu dopravy v daném uličním profilu vyjádřenou počtem všech vozidel, která daným silničním profilem projedou za 24 hod a dále porovnání těchto dat.


Tabulka č. 1
  Místo   Období
  R. 2000 R. 2010   R. 2010  
Č. Lokalita, Ulice Místo Silnice I/43 vede přes Žabovřesky (bez R43) Silnice I/43 vede přes Žabovřesky (bez R43) Přirozený přírustek / úbytek intezity bez R43 Silnice I/43 vede přes Bystrc Změna intezity vlivem R43 (sl.7-sl.5) Poměrné snížení vlivem R43 (sl.8/sl.5)
1 2 3

4

5 6 7 8 9

  Pisárky  

1 tunel Pisárky   23 47 24 43 -4 -9%

Žabovřesky  

2 Žabovřeská Kamenomlýnská 26 58 32 49 -9 -16%
3 Žabovřeská Korejská 26 54 28 46 -8 -15%
4 Hradecká za Žabovřeskou 27 47 20 38 -9 -19%
5 Dobrovského tunel 0 18 18 18 0 0%
6 Pod Kaštany   17 11 -6 11 0 0%
7 Královopolská u pumpy 11 6 -5 6 0 0%
8 Kníničská u Billy 21 38 17 36 -2 -5%

  Bystrc  

9 Kníničská most přes Svratku 18 21 3 22 1 5%

  Královo Pole  

10 Sportovní před Hradeckou 23 36 13 32 -4 -11%
11 Hradecká u Palackého 21 38 17 29 -9 -24%
12 Křižíkova u Sportovní 14 44 30 43 -1 -2%

  Husovice  

13 Kohoutova tunel 35 49 14 48 -1 -2%

  Židenice  

14 Rokytova   17 31 14 31 0 0%
15 Gajdošova   36 40 4 39 -1 -3%

  Dálniční síť  

20 D1 Bohunice - Hešpice 36 46 10 58 12 26%
21 D1 Heršpice - Komárov 36 60 24 65 5 8%
22 R43 Kohoutovice - Bystrc 2 9 7 23 14 156%
23 R43 Bystrc - Kuřim 0 3 3 16 13 433%

V prvních čtyřech sloupcích Tab.č.1 porovnáváme vliv nárůstu dopravy v r. 2010 oproti současnému stavu, v dalších čtyřech pak důsledek odsunutí nebo zamítnutí realizace R43 v trase zakreslené v platném územním plánu města Brna (tzv. bystrcká varianta).

Z porovnání údajů ve sloupcích č. 4, 5 a 6 je zřejmé, že očekávaný nárůst dopravy mezi léty 2000 a 2010 představuje např. na Žabovřeské ul. (VMO) pod mostem na Korejské asi 28 tisíc vozidel za 24 hod. Uvedení R43 do provozu v r.2010  by vedlo ke snížení intenzity o 9 tis. vozidel/24 hod tj. asi o 15 % výhledového stavu.

Možná se zeptáte, je to hodně nebo málo?

Podle zahraničních zkušeností se změna intenzity dopravy na hlavních složkách městského životního prostředí, zejména  hluku a znečištění ovzduší, projeví významně teprve při změněně větší než 30% a změna menší než 10% se pokládá za zanedbatelnou. Tento údaj obsahuje sl.9.

Závěry dle tohoto kriteria a porovnání i  u dalších profilů si laskavý čtenář zajisté udělá sám. Přesto bych rád upozornil na některé zajímavosti:

Intenzita dopravy na východní větvi  VMO (Husovice, Židenice, Černovice) nebude  výstavbou R43 ovlivněna prakticky vůbec, stejně jako provoz po přehradní radiále údolím Svratky z  Žabovřesk do Bystrce, neboť změny nepřekročí 5 %.

Na západní větvi VMO (Žabovřesky, Pisárky) je vliv R43 jen poměrně malý, intenzita dopravy se nemění o více než 20 %. Také vliv na Přehradní radiálu na území Žabovřesk je zanedbatelný.

Výraznější efekt než vlastní snížení intenzity veškeré dopravy by mohla mít změna její skladby, zejména přesun tranzitujících nákladních aut na R43, zejména s přihlédnutím k  výhodnějším mezoklimatickým poměrům bystrcké varianty.

Největší vliv má výstavba R43 především na R43 samé, kde nárůst intenzity dopravy sice činí několikanásobek současného stavu, přitom však výsledná intenzita zde dosáhne jen asi polovinu intenzity očekávané v téže době na VMO v Žabovřeskách.

Jen pro úplnost je třeba ještě odpovědět na otázku, zda variantní řešení trasy R43 (trase přes Medlánky a centrální tunel Lužánky-Řečkovice), podrobně popsaná v článcích doc. Kolíbala, nějak významně ovlivní situaci v Žabovřeskách.

Odpověď nalezneme v Tab.č.2, kde  jsou porovnány 3 nejvýznamnější varianty realizace R43, tedy varianta bystrcká (B), medlánecká (M) a centrální tunelová (CT). Už na první pohled vidíme, že medlánecká varianta je pro Žabovřesky o něco příznivější a centrální tunel mírně nepříznivější než oficiální varianta bystrcká, že však  záměna variant nemá na životní prostředí v naší městské části podstatný vliv.

Tabulka č. 2

Posuzované místo   Intezita dopravy   Porovnání s Bystrckou variantou
Č. Ulice Místo Bystrcká varianta (dle ÚPmB) Medlánecká varianta Centrální tunel Žabovřeská varianta Medlánecká sl.14-sl.13 Centr. tunel sl.15-sl.13 Medlánecká sl.17/sl.13
1 2 3 13 14 15 16 17 18 19

Pisárky

1 tunel Pisárky u Výstaviště 43 40 44 47 -3 1 -7%

Žabovřesky

2 Žabovřeská U jezu 49 46 51 58 -3 2 -6%
3 Žabovřeská Korejská 46 43 48 54 -3 2 -7%
4 Hradecká za Žabovřeskou 38 36 39 47 -2 1 -5%
5 Dobrovského v tunelu 18 17 18 18 -1 0 -6%
6 Pod Kaštany   11 11 10 11 0 -1 0%
7 Královopolská u Benziny 6 6 6 6 0 0 0%
8 Kníničská u Billy 36 33 38 38 -3 2 -8%

Bystrc

9 Kníničská most přes Svratku v Bystrci 22 17 21 21 -5 -1 -23%

Královo Pole

10 Sportovní před Hradeckou 32 32 42 36 0 10 0%
11 Hradecká u Palackého 29 27 31 38 -2 2 -7%
12 Křižíkova u Sportovní 13 14 16 44 1 3 8%

Husovice

13 Kohoutova v tunelu 48 48 39 49 0 -9 0%

Židenice

14 Rokytova   31 28 26 40 -3 -5 -10%
15 Gajdošova   39 39 37 40 0 -2 0%

Dálniční síť

20 D1 Bohunice - Hešpice 58 58 43 40 0 -15 0%
21 D1 Heršpice - Komárov 65 65 65 40 0 0 0%
22 R43 Kohoutovice - Bystrc 23 7 8 9 -16 -15 -70%
23 R43 Bystrc - Kuřim 16 3 3 3 -13 -13 -81%
24 R43 trasa přes Medlánky 0 16 0 0 16 0 -

Vysvětlivky: V sl. 17 a 18 je uveden rozdíl intenzity dopravy v tis aut/24 hod v daném profilu proti bystrcké variantě. V sl. 19 a 20 je uveden poměr  intenzity dopravy v daném profilu v % bystrcké varianty.

Je třeba se ještě alespoň krátce zmínit o reálnosti dokončení R43 v úseku Troubsko-Kuřim do r. 2010. Z vyjádření ředitele investorské organizace, Ředitelství silnic a dálnic Brno vyplynulo, že zahájení výstavby závisí spíše na schválení územního plánu Jihomoravského kraje než na dořešení sporů mezi investorem a ekologickými aktivisty.  Proces schválení územního plánu, který sotva začal, si jistě vyžádá značnou dobu, takže zahájení výstavby nelze očekávat před  r. 2005 a  první auto, vzhledem k rozsahu a technické náročnosti stavby, po ní dříve než za 5 let od zahájení určitě neprojede.

Co říci na závěr?

Z toho co jsme uvedli  je snad nad slunce jasnější, že  realizace R I/43 v libovolné trase problém Žabovřesk, tím méně pak Židenic nevyřeší a může jej jenom nepodstatně zmírnit. Pro mnohé je to jistě značné zklamání, buďme však realisty.  Uvědomme si,  že do  doby dokončení R43 budou Žabovřesky výrazně zatíženy nejen plným provozem na silnici I/43, ale i dostavbou velkého městského okruhu. Bude proto pro všechny občany Žabovřesk nepoměrně prospěšnější zaměřit se na prosazení okamžité a dokonalé technické ochrany trasy silnice I/43 v průtahu městem (jako je např. zaklenutí a protihlukové bariery na Žabovřeské, zahloubení a protihlukové valy na Hradecké, organizované usměrnění nákladní dopravy do tunelu Dobrovského apod. ), než marně snít o nereálném efektu R43 a dát se zaskočit narůstající dopravou v průběhu příštích 10 nebo 20 let.

Žabovřeští občané si to nepochybně zaslouží.


Ing. Karel Štěpaník, místopředseda dopravní komise MČ Brno-Žabovřesky

Poznámka: Tento článek byl napsán pro Žabovřeský zpravodaj, kde nebyl uveřejněn.




Převzato z měsíčníku Naše noviny č. 1/2002.