O "Hitlerovu dálnici" se vedou spory
Brněnský magistrát a odpůrci projektu se přou kvůli výstavbě kontroverzní silnice R43. Manipulují s údaji tak, aby jejich návrh vyšel jako nejlepší, tvrdí odpůrci stavby dálnice o úřednících brněnského magistrátu.

B r n o - Mladý muž z Brna strávil dobrovolně nad plány "Hitlerovy dálnice" dlouhé hodiny úmorné práce. Když pak zjistil, jak s výsledky jeho úsilí naložili úředníci magistrátu, nestačil se divit. Osmadvacetiletý Martin Robeš z Brna se již dlouho zabývá problematikou dopravy. Před časem se zavázal, že zpracuje alternativní návrhy k plánované stavbě kontroverzní silnice R43, kterou Brňané znají jako "Hitlerovu dálnici". Svou přezdívku dostala podle prvního autora myšlenky postavit rychlostní komunikaci vedoucí přes republiku ze severu na jih. Hitler kdysi s výstavbou silnice v Brně začal, ale nedokončil ji.

Úředníci oživili Hitlerovu myšlenku

Úředníci brněnského magistrátu již několik let podnikají kroky k tomu, aby stavba R43 na Brněnsku pokračovala. Od časů třetí říše však podél původní trasy vzniklo jedno z největších brněnských sídlišť - Bystrc. Jeho obyvatelé se proti dálnici, která by měla vést uprostřed třicetitisícového sídliště, začali bouřit. Přidali se k nim iekologičtí aktivisté. Ti poukazují mimo jiné na to, že dálnice by měla vést přes rekreační zónu, pár stovek metrů od brněnské přehrady.

Odpůrci navrhli alternativní trasy

Ekologové ve spolupráci s občany připravili několik návrhů, kudy by dálnice mohla vést, tak aby co nejméně škodila a zároveň sloužila svému účelu. Člen občanského sdružení Český a slovenský dopravní klub Martin Robeš zpracoval navrhované alternativní trasy podle platných norem a předal je magistrátu. Útvar hlavního architekta města Brna nechal poté vypracovat studii, která alternativní trasy posoudila z dopravního a urbanistického hlediska. Když výsledky studie Robeš uviděl, nestačil se divit. Podle něj se totiž varianty výstavby silnice R43 ve studii diametrálně lišily od těch, které úředníkům předložil. Martin Robeš tvrdí, že návrhy jsou pozměněny tak, aby magistrátem navrhovaná trasa vypadala jako nejlepší a variantní návrhy jako méně vhodné ekologicky i ekonomicky. Také Martin Ander z brněnské pobočky nevládní organizace Nesehnutí, která se v kauze angažuje, postup úředníků kritizuje. ˝To, že útvar hlavního architekta nechal vypracovat za peníze daňových poplatníků takovou manipulativní studii, jen dokazuje, že o skutečnou diskusi nemá zájem,˝ uvedl Ander.

Děláme pro to hodně, říká úřednice

Pracovnice útvaru hlavního architekta Zdena Šamánková však tato tvrzení odmítá. Podle jejích slov byly některé změny v plánech nutné, aby alternativní návrhy splňovaly technická kritéria pro stavbu rychlostní komunikace. ˝Při těchto úpravách samozřejmě nastane určitá korekce trasy,˝ uvedla Šamánková. Podle ní však změny neměly v žádném případě vést k znevýhodnění alternativních návrhů. ˝Vzali jsme jejich trasy a nechali je zpracovat odbornou firmou,˝ sdělila Šamánková. Firma však byla instruována, aby se velice přísně držela navrhovaných tras, dodala. Podle Šamánkové jsou výhrady odpůrců stavby vedeny hlavně představou, že úředníci chtějí celé věci jen škodit. ˝My se ale domníváme, že pro to území děláme hodně,˝ prohlásila úřednice. S názorem pracovnice magistrátu však Robeš nesouhlasí. Podle něj dodaná dokumentace zohledňovala všechny požadované technické parametry, které tehdy platné normy vyžadovaly. ˝Udivuje mě, že ani úředníci ani autoři srovnávací studie se za celou dobu nepokusili kontaktovat autory oponentních variant,˝ netají se rozpaky nad přístupem úřadů Robeš.