Silnice R43 - námitky trvají


B r n o - Občanské iniciativy sdružené v Brněnském dopravním kruhu odmítají krok Rady města Brna. Ta zahájila přípravy trasy kontroverzní silnice R43 kolem brněnské přehrady. "Postup města je velice nešťastný. Přichází ve chvíli, kdy budou různé varianty trasy R43 teprve posuzovány z hlediska vlivu na životní prostředí. Radní tím dali najevo, že hledání ekologicky nejpřijatelnější trasy včetně zapojení veřejnosti je pro ně pouhou formalitou," tvrdí Martin Ander ze sdružení Nesehnutí. "Myslím, že naše rozhodnutí není ukvapené, protože záměr se připravuje dlouho. Už v roce 1974 se s touto trasou v územních plánech Žebětína počítalo. Vědělo se to například i v době stavby bystrckého síliště a při zpracovávání územního plánu města Brna v roce 1994," řekl náměstek brněnského primátora Petr Zbytek. Zároveň přiznal, že proces posuzování vlivů stavby na životní prostředí příliš nepokročil. "Vyvíjíme tlak, aby ta studie byla urychleně zpracována. To ovšem neznamená, že se práce na přípravě R43 zastaví," vysvětlil Zbytek. Komunikace by se měla začít stavět v roce 2005. "Ať však silnice povede kdekoliv, vždycky k tomu budou výhrady," řekl Zbytek. Podle něho R43 odčerpá část dopravy, která nyní zatěžuje Žabovřesky, Královo Pole, Veveří a Mendlovo náměstí. Náměstek nepopírá, že R43 může do města přivést tranzitní dopravu. "S tím se musí počítat. Každá stavba ovlivní území. Podle odborníků však nejméně zatěžuje území." Osm občanských sdružení zabývajících se brněnskou dopravou však na postupu města zaráží fakt, že obyvatelé nejsou informováni o aktuální podobě návrhů na stavbu. "Ti, kteří navštívili zasedání bystrckého zastupitelstva 21. března měli možnost vidět, jaká je představa investorů stavby R43. Odříznutí rekreační oblasti od města tělesem dálnice, zrušení současné tramvajové zastávky Přístaviště, nepříjemné zkomplikování přístupu pro pěší k přehradě, stavba mostu v těsné blízkosti hráze, nepřekryté dálniční přivaděče v místech dnešního korza," uvedl Martin Ander z Nesehnutí. Brněnský dopravní kruh požaduje, aby byla nalezena alternativa R43, která účinně vyřeší problémy dopravního zatížení centra města a zároveň neobětuje automobilismu významnou rekreační oblast u přehrady. Alternativní návrhy předložily iniciativy už zhruba před rokem.