Lidé ze Žabovřesk jeli na výlet po trase kontroverzní silnice


B r n o - Pěkné počasí, hezká příroda, ale také spousty aut a nevybíravé útoky na ekologické iniciativy. To všechno čekalo plný autobus převážně starších lidí, který odjel v úterý odpoledne z brněnské čtvrti Žabovřesky potrase plánované rychlostní komunikace R43, která už několik let vzbuzuje emoce obyvatel města. Zatímco ekologové a obyvatelé čtvrti Bystrc, kterou by silnice rozpůlila na dvě části, jsou proti stavbě, lidé bydlící v Žabovřeskách či v Židenicích silnici prosazují. Domnívají se totiž, že by ulevila hustému automobilovému provozu poblíž jejich bydlišť. Petici proti R43 v minulosti podepsalo třiadvacet tisíc lidí. "Cílem exkurze je seznámit zájemce s trasou, tak jak vypadá ve skutečnosti. Neexistence R43 nesmírně zatěžuje především Židenice a Žabovřesky. Město je potřeba bezkolizně napájet ze severu," říká organizátor poznávacího výletu Zdeněk Kolíbal z dopravní komise rady městské části Žabovřesky. Podle něho už stávající silnice, která má být součástí R43, rozděluje Bystrc na dvě části. "Sídliště je tak postaveno. Trasa je odhlučněná a perfektně zařezána do terénu. "Kolíbal je pro dostavbu R43, ale zároveň podporuje veškerámožná opatření ke snížení negativních vlivů. "Samozřejmě, že dálnice mají negativní vlastnosti. Nedovedu si ale představit, že by se dneska jezdilo do Prahy po okresní silnici," uvažuje. Varuje před tím, že pokud se rychlostní komunikace nepostaví, bude v roce 2010 jezdit přes Žabovřesky šestapadesát tisíc aut denně. Pokud se silnice postaví, bude to o dvacet tisíc méně.

PŘESVĚDČOVACÍ KAMPAŇ JAKO ODPOLEDNÍ VÝLET

Organizátor Kolíbal, který cestu moderoval jako zkušený průvodce a občas i jako pouťový vyvolávač, mnohdy nevybíravě útočil proti odpůrcům stavby. "Podívejte se na ten obrázek," ukazuje fotografii mladíka s velkým kohoutem na hlavě, která vyšla v MF DNES po první brněnské pouliční slavnosti minulý týden. "Tito anarchisté bojují proti stavbě. Pochybuji, že bychom se s nimi rozumně domluvili," říká. "Silnice je už vlastně hotová, podívejte se, co práce už je uděláno. Stačí dokončit pár mostů, položit asfalt a jede se. Němci to dobře vyprojektovali," soudí Kolíbal a ukazuje na trasu R43 připravenou za války Němci a nazývanou někdy Hitlerovou dálnicí. Organizátor poukazuje také na hlavní představitele občanských sdružení proti R43. "Jejich předsedové tam mají chaty. Je tam jejich osobní zájem. Všechno je to aktivita zahrádkářů," tvrdí. Přiznává, že uvažoval, jak by se zachoval on v případě, kdyby tam měl chatu. "Žena mi říkala, ty bys byl první, kdo by nejvíc řval. Zarazilo mě to, ale pak jsem jí odpověděl: Ano, máš pravdu. Já bych tam ale především chatu nikdy neměl. "Kdyby führer vydržel alespoňo půl roku déle, už bychom dálnici měli," ozývá se hlas jednoho starého muže.

KOLÍBAL ŽÁDNÉ JINÉ VARIANTY NEUZNÁVÁ

Kolíbal, který tvrdí, že jeho osobně se problém s dálnicí vlastně netýká, protože bydlí v části města, kde není takový provoz, považuje veškeré navrhované alternativy za nesmysly. Když se nic nepostaví, nic se nevyřeší. Tak smetl nulovou variantu ekologů, která stavbu zavrhuje. Podobně u něj dopadly i jiné návrhy. "Třeba ten šílený tunel pod Mniší horou. Vždyť to nikdo nepostaví. Každá protiakce navíc zvyšuje cenu stavby," vzdychá muž. "Tunel pod zoologickou zahradou. To je hrůza," šeptá žena sedící v zadní části autobusu. Organizátor v tričku nezapomíná ani na city posluchačů. "Podívejte, teď mineme pomníček, kde autobus na náledí zabil tři studenty. Je tu velký provoz, všichni se táhnou za nákladními auty. Vidíte, teď nás jedno auto pouští, jinak bychom za ním jeli hodně dlouho," upozorňuje osazenstvo autobusu, které souhlasně mručí.

VŽDYŤ SILNICE NIČEMU NEUBLÍŽÍ

Kolíbal tvrdí, že i on se cítí ochráncem přírody, ale po dobu cesty se o ní zmíní jenom párkrát. "Tady je chráněná Malhostovická pecka. Vždyť ta silnice by jí neublížila. Lze tu postavit parkoviště s vyhlídkou, naučnou stezkou a lidé se o tom alespoň dozvědí," navrhuje. "Mám ale obavy, že blbost vždy zvítězí, "netají se obavami ze síly ekologických hnutí. Muž ukazuje, že na starém tělese německé dálnice se uchytilyc hráněné rostliny. "Kvůli nim tu teď prý nemůže silnice vést. Vždyť je to tristní. Chcete se tam podívat? Nic tam vlastně není, jenom taková mokřina. Když budete chtít, můžete si tam někdy zajít sami," říká lidem a show jednoho muže pokračuje dál. "Tady rostou náletové stromy a ekologové nechtějí, aby byly zničeny. To je demagogie. Odpůrci také zasadili nějaké stromy na tělese silnice v Bystrci. Prý se k nim pak budou přivazovat. Ještě nemají ani dvacet centimetrů v průměru. Můžeme je vytrhat," usmívá se. "Jen ať se tam ti ekologové přivážou," vykřikuje jedna z žen pomstychtivě. Cesta pokračuje do Kníniček. "A tady je další velký problém. Starostka má dům přímo pod tělesem dálnice. Tady bydlí," ukazuje smějícím se lidem. Kolíbal kritizuje i to, že děti v některých školách v Bystrci se věnují problému R43. "Píšou prezidentovi, aby s tím něco udělal. A on jim odpovídá, ano děti, je to dobrý, a přitom vůbec neví, o co jde. "Organizátor cesty vyzývá všechny, aby o R43 mluvili a přesvědčovali o své pravdě i ostatní. "Snad to budete šířit dál, a my nebudeme muset poslouchat ty šašky s kohoutama na hlavě. Vždyť oni poslouchají techno hudbu. Víte co to je? Kravál v kovárně je proti tomu rajská hudba," vysvětluje Kolíbal přikyvujícím starším posluchačům. Někteří z nich při pohledu na staré pilíře pod přehradní hrází vzpomínají na své mládí. "Ten most tady bude vypadat jinak, než původně měl. Bude to oblouk. Pohled přes něj na přehradní hráz bude dominantou nového moderního Brna," rozplývá se nad svou vizí jeden ze šedivých účastníků výletu. Jede se dál. U přístaviště má být velká křižovatka. Kolíbal to přejde tím, že se to dá řešit a že by se někdo měl podívat do světa, jak se to dělá. "Tady to údajně rozdělí Bystrc. Rozdělme ho na dvě městské části, zvolme dva starosty a bude po rozdělení," mne si Kolíbal nad svým originálním nápadem ruce. "Á tady je chráněná Holedná. Taky kvůli ní řvou," poukazuje naekology. Zdeněk Kolíbal, příznivec R43, měl úspěch. Výlet skončil potleskem. "Odpůrci jsou ale silní, mají za sebou anarchistické řvouny. Jsou dokonce schopni převrátit policejní auto," útočí muž ještě naposled na city spořádaných občanů. Nezapomene ani na šéfa ekologického Hnutí Duha Jakuba Patočku. "Elektřinu do počítače si bere ze sítě. Měl by jej ale pohánět šlapacím dynamkem. Pak by byl jako ekolog věrohodnější," říká Kolíbal.

POHLED SAMOTNÝCH ÚČASTNÍKŮ

Účastníci si výlet většinou pochvalovali. "Je to na rozdíl od ekologických aktivistů seriózní. Oni totiž skandálním způsobem obtěžují lidi na brněnské přehradě a chtějí po nich podpisy pod petici," tvrdí například jeden starý muž. "Ukažte nám ty odpůrce, ať se na ně můžeme zaměřit. Jsou to debilové," říká jiný účastník akce. Dopravce Mojmír Zavadil poskytl exkurzi autobus zdarma. "Chci, aby zvítězil zdravý rozum. Je potřeba, aby pro to každý něco udělal," zdůvodňuje svůj příspěvek. I v autobusu se ale našlo pár lidí, které Kolíbal úplně nepřesvědčil. "Vadila mi jeho jednostrannost. Neřekl jediný důvod proti stavbě R43. Ale asi se to tak musí dělat, aby většina lidí uvěřila," soudí mladá maminka Soňa Srbová. Ženě vadilo také časté hanlivé poukazování na fotografii mladého muže s kohoutem na hlavě, který spolu s ostatními účastníky brněnské streetparty odsuzoval stavbu silnice. "Něco takového nemám ráda," říká Srbová, která naopak vítá, že žabovřeské zastupitelstvo výlet umožnilo. Zklamán odcházel i Michal Medek z ekologického sdružení Rezekvítek. "Míjeli jsme řadu unikátních lokalit, ale pan Kolíbal zcela pominul přírodní hlediska. Nepadla tu také žádná konkrétní čísla o dopadu stavby R43 na dopravu, neslyšel jsem žádné konkrétní argumenty, vše se neslo v osobní rovině - že si tu někdo postavil chatu a že tu někdo nasadil stromky," soudí mladík. Upozorňuje zvláště na nápad postavit u chráněného útvaru Malhostovická pecka parkoviště s vyhlídkou. "To je jakoby to někdo přejel parním válcem," kroutí Medek hlavou.

CO NA TO ÚŘEDNICE?

Zdeňka Šamánková z Útvaru hlavního architekta, která se exkurze také zúčastnila, soudí, že ekologové jenom kritizují a nehledají alternativy. "Chtělo by to kompromis. Život nečeká. Samo se nic nevyřeší. Přece nemůžeme nikomu zakázat, aby sedl za volant. Nemohoucí babičku nedopraví nikdo do nemocnice na zádech či na kole. Ani údržbář, který přijede někomu opravit vodovod, nepojede na kole nebo tramvají," říká. Šamánková tvrdí, že po R43 by ani v budoucnu nemělo jezdit tolik aut, jako už dnes jezdí třeba ulicí Úvoz. Nová silnice by podle ní pomohla třeba právě Úvozu, Žabovřeskám i Židenicím. Také Šamánková upozornila na souvislost aktivit proti R43 s chatami některých lidí. "S občanskými aktivitami se boxujeme už dlouho, ale teprve před třičtvrtě rokem jsme přišli na to, že za tím jsou ty chaty," řekla.

POHLEDY ODPŮRCŮ STAVBY SILNICE

Místostarostka Bystrce Eliška Kovářová tvrdí, že chápe potřebu dálnice, ale není jí nijak milá a byla by raději, kdyby tam nevedla. "Bystrc bude rozdělena na dvě části. Pokud je to ale vyšší zájem, což asi dálnice je, pak se proti tomu nedá moc dělat. Byla bych ale ráda, kdyby byla zastřešená, aby dopad na životní prostředí byl co nejmenší. To, že R43 neuškodí Bystrci, říkají ti, kteří tu nebydlí. Městská část by měla v případě stavby získat nějaké výhody. "Radikálně proti stavbě silniceje starostka Kníniček Jarmila Kubátová. "Bezprostředně se nás to týká. Nikdo mi například nedokázal vysvětlit, jak bude betonové těleso dálnice odrážet hluk," řekla. Starostka se navíc obává, že celé Kníničky by zavalil smog z nové silnice. Dalším nebezpečím by podle ní mohlo být také narušení skalních bloků při stavbě silnice. Přitom jenom o kus dál je ve stejné skále zakotvena hráz brněnské přehrady. Kubátová vylučuje souvislost odporu vůči stavbě R43 s umístěním svého domu u plánované trasy. "To je nesmysl. Mě spíš zajímá, jaký to bude mít dopad na celé Kníníčky. Já už tady dlouho nebudu, je mi osmašedesát let," vysvětluje.

INICIATIVY CHTĚJÍ NULOVOU VARIANTU

Jana Pálková z občanského sdružení proti R43 tvrdí, že silnice nevyřeší problémy Brna a navíc zasahuje bystrcké sídliště o velikosti okresního města. "Zasahuje také nejnavštěvovanější část brněnské přehrady," upozorňuje. Aktivisté navrhují takzvanou nulovou variantu - možnost, že by se R43 vůbec nestavěla. Rekonstruovala by se pouze stávající komunikace směrem na Svitavy, na které by se vystavěly obchvaty obcí. Ve městě by se také dobudoval velký městský okruh. "Teprve potom, pokud by podle požadavků Evropské unie vznikla potřeba další komunikace, máme připraveny další varianty," říká Pálková. Aktivistka se brání nařčení, že se angažuje proti stavbě kvůli tomu, že má v plánované trase chatu. "Díky tomu, že jsme v zahrádkářském svazu, jsme se o tom dozvěděli včas. Není to ale důvod, proč se angažujeme. To jsou mnohem hlubší podněty,"tvrdí. Pálková přiznává, že v případě stavby by její chata i chata dalšího z aktivistů Vladislava Singule přišla vniveč. Martin Robeš z ekologické organizace Děti Země je pro dodržení územního plánu bez R43. "Vycházíme také z výsledků strategického posouzemí návrhu rozvoje dopravních sítí pro ministerstvo dopravy a spojů. V posudku je R43 označena za ekologicky neproveditelnou. Podporujeme aktivní nulovou variantu," říká. Tato varianta zahrnuje mimo jiné podporu veřejné hromadné dopravy, cyklistiky a vybudování záchytných parkovišť včetně už zmíněné dostavby velkého městského okruhu.