V jedné čtvrti R43 nechtějí, jinde na ni nedají dopustit


B r n o - Snad všude platí, že ekolog zůstává ekologem, ať bydlí v Brně či v Praze. V samotné jihomoravské metropoli to však tak úplně neplatí. Zatímco v Bystrci lidé kvůli dopadům na životní prostředí protestují proti stavbě kontroverzní silnice R43, v Židenicích ji ze stejného důvodu vítají. Založili tam dokonce občanskou iniciativu pro podporu stavby. Petice, podobné těm v Bystrci, však dosud v Židenicích nepořádají.

ŽIDENIČTÍ SOUDÍ, ŽE R43 ODLEHČÍ GAJDOŠOVĚ ULICI

"Pokud to bude nutné, budeme dělat i petice. Zatím ale informujeme občany a snažíme se o tom hovořit s odborníky. Máme dvaadvacet tisíc obyvatel a ti stojí za námi," tvrdí místostarosta Židenic Karel Kopřiva. "Bezprostředně se to týká naší městské části, i když se zdá, že jsme daleko," řekl místostarosta. Gajdošovou ulicí projíždí denně dvaatřicet tisíc automobilů. "Pokud nebude komunikace postavena, bude se to zhoršovat na celém městském okruhu," upřesnil Kopřiva. Podobný názor jako Židenice mají podle něj také radnice Brno-střed, Žabovřesky a Brno-sever. "Celé Brno je proti Bystrci. Tam jsou škůdci města," tvrdí Kopřiva.

R43 PROSTŘEDÍ NEZHORŠÍ, TVRDÍ MÍSTOSTAROSTA

Místostarosta soudí, že po stavbě R43 se v Bystrci nezhorší životní prostředí. "Komunikace tam už je, a má odstup od obytných domů. Počítá se tam s tím od pradávna, jsou tam zelené bariéry a další je nutné udělat," vysvětlil. "Auta musí být v takovém technickém stavu, aby neškodila, zakázat je, to je blbost." Podle Kopřivy za některými iniciativami proti R43 stojí lidé, kteří mají u přehrady načerno postavené chaty a hájí své osobní zájmy. "S ekologií to nemá nic společného. Nemají argumenty a jenom mlží," tvrdí. Kopřivovi se nelíbí, že některé petice proti R43 podepisují i děti a že ve školách píší slohové práce o R43. "Jsme na konci dvacátého století a aut se nezbavíme. Lidi v Bystrci mají také auta. Boj proti lidské blbosti je strašně složitý, ale povinný," povzdychl si. Kopřiva tvrdí, že komunikace nebude přehradě škodit, ale naopak prospívat. Výhodou podle něj také je, že pozemky v trase jsou už léta státní a nemusí se vykupovat.

R43 VÁM NEPOMŮŽE, VZKAZUJÍ OPONENTI

Martin Robeš z Českého a Slovenského dopravního klubu však soudí, že R43 by Židenicím nijak nepomohla. Dopuručuje spíše úpravy Gajdošovy ulice tak, aby tam auta jela pomaleji. Navrhuje také snížení počtu pruhů. "Zní to možná absurdně, ale řidiči se pak podle amerických zkušeností snaží jet jinudy anebo více využívají hromadnou dopravu," tvrdí Robeš. Také bystrcký starosta Jaromír Puk tvrdí, že představa židenické radnice o snížení automobilů v jejich čtvrti není podložená. "Je to jenom jejich očekávání. Nevidím důvod, proč někdo, kdo jezdí přes Židenice, by měl jezdit o dvacet kilometrů dál přes Bystrc," řekl. Puk upozornil, že komunikace by vedla sto metrů od přehradních pláží a jezdilo by tam možná až dvacet tisíc aut denně. "Jestli tohle nic nezhorší, pak už nevím." Puk spolu s aktivisty ekologického sdružení Nesehnutí podporuje takzvanou nulovou variantu bez stavby R43. Tato varianta předpokládá podporu městské dopravy, dokončení velkého městského okruhu, vybudování parkovišť na okrajích města, omezení vjezdu do centra a podporu cyklistických stezek. V blízkých obcích by se také měly postavit obchvaty.

EKOLOGICKÁ STUDIE STAVBU NEDOPORUČUJE

Robeš upozornil, že stavba R43 se nyní stává méně reálnou, protože studie jejího vlivu na životní prostředí, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy Ústavem pro krajinnou ekologii, označuje tuto rychlostní komunikaci za nepřijatelnou pro životní prostředí. Studie se tak podle něj přiklonila k názoru ekologických sdružení, která prosazují nulovou variantu. "Studie je pouze jedním z podkladů pro rozhodování ministerstva," řekl brněnský hlavní architekt Jaroslav Josífek. Podle něho studie nebere do úvahy potřeby Brna. "Je evidentní, že silnice ulehčí dopravě v jiných částech města," řekl. Ulice Gajdošova v Židenicích ale podle něj do seznamu ulic, kde by se doprava snížila, nepatří.

HLAVNÍ ARCHITEKT NECHÁPE, ŽE ODPŮRCŮM NEVADÍ CHATAŘI

Stavbu komunikace nyní podle architekta Josífka blokuje především Bystrc, která si klade tvrdé podmínky, například zahloubení silnice pod zem. "Stálo by to o jeden a půl miliardy víc z městského rozpočtu. Je to zvěrstvo a ze strany starosty Puka sobectví," řekl Josífek. Architekt upozorňuje, že po R43 by jezdilo kolem sedmnácti tisíc aut denně, ale do chat na přehradě nyní přijíždí ve špičce až čtyřicet tisíc aut. "Přitom tam může jezdit autobus nebo mohou lidé chodit pěšky. Všichni jsou ale pohodlní, musí autem až k vodě. Ať pak nikdo nevykládá, že my ničíme přehradu," rozohnil se hlavní architekt.