Plánovaná stavba silnice R43 stále dělí Brňany na dva tábory


B r n o - Včerejší horká linka o připravované stavbě rychlostní komunikace R43 v blízkosti brněnské přehrady ukázala, že jde o téma, které obyvatele města i okolí zajímá. Lidé totiž nevolali jen telefonem, ale také přinesli dopis, přišel i fax a někteří z těch, kdo chtěli vyslovit svůj názor, se dostavili osobně. Přestože protestní petici proti stavbě silnice v minulosti podepsalo třiadvacet tisíc lidí, do redakce zavolali i zastánci stavby.

LIDÉ SE OBÁVAJÍ O OSUD PŘEHRADY

"Nesouhlasím s výstavbou dálnice ani u přehrady, ani za přehradou, jak navrhuje občanské sdružení. Mělo by se využít současné sítě silnic a snížit dopravu. Maximálně by se mohly stávajícím silnicím zvednout parametry," řekl Brňan Petr Tomáš. Proti stavbě silnice v trase Hitlerovy dálnice je také Ludvík Ševčík. Domnívá se, že trasu není potřeba stavět vůbec, když tak mimo sídliště. "Zásadně by to zasáhlo Bystrc," řekl muž, který bydlí v jiné části Brna. Podle něho by komunikace také prakticky zlikvidovala rekreační část přehrady a zasáhla Žabovřesky a Komín. "Z města by tam totiž vedla k R43 připojovací cesta," tvrdí. Čtenář se domnívá, že nová komunikace by stejně neodlehčila Brnu. "V žádném případě ne třeba na Úvoze, kde stejně jezdí většinou Brňané." Viktor Cejpek z Jundrova nechce, aby v budoucnu z přehrady vznikl rybník plný prachu a smogu. Okolí přehrady by podle něho mělo být vyhlášeno jako úniková zóna s extrémně zdravým životním prostředím prostředím v dosahu městské hromadné dopravy.

ZA VĚTŠINOU PROTESTŮ STOJÍ EKOLOGOVÉ

Barbora Černíková z ekologického sdružení Nová zahrada se domnívá, že R43 nevyřeší problémy automobilismu v Brně. "Dejme tomu, že se nějaké oblasti odlehčí, i když pro to nejsou důkazy. Naopak to ale přitíží Bystrci a naruší rekreaci na přehradě," řekla. "Když se Hitlerova dálnice projektovala, sídliště tam ještě nestálo," upozornila. "Jsem zásadně proti stavbě. Krajina u Brna by měla zůstat pořád krásná pro všechny," uvedla Alena Vetchá z Bystrce. Podle ní by se měla nejprve zpracovat státní dopravní politika a podle ní by se měly řešit problémy v různých místech. "R43 by brněnskou dopravu vůbec nevyřešila. Lidé budou stále hledat nejkratší cestu, tam by stejně nejezdili. V Brně by to chtělo spíše něco jako metro." "Je tam obrovská rekreační zóna pro mračna lidí, a oni tam chtějí táhnout dálnici," nelíbí se záměr Zdenku Procházkovi. Vzpomíná, jak se před časem nachomýtl k podepisování petice proti R43 a dal se do diskuse se zastánci stavby. "Jeden hoch říkal, že pokud by to zlepšilo podmínky pro auta, klidně by nechal vést silnice svým vlastním pokojem. To je taková perlička, z čeho ti lidé vycházejí." Muž se obává, že R43 by přitáhla do města tranzitní dopravu. "Nakonec by se musela postavit ještě jedna silnice v Boskovické brázdě," varuje Procházka. Milan Štefanec z ekologického sdružení Nesehnutí podporuje takzvanou aktivní nulovou variantu, to ve zkratce znamená R43 nestavět, ale podporovat městskou dopravu, dokončit velký městský okruh, vybudovat parkoviště na okrajích města, omezit vjezd do centra a podporovat cyklistické stezky. V blízkých obcích by se také měly postavit obchvaty.

R43 ODLEHČÍ DOPRAVĚ V CENTRU, TVRDÍ JINÍ

Jana Danielová bydlí v centru Brna a domnívá se, že bez rychlostní komunikace se město neobejde. "Nehledě na ekologická hnutí a občanská sdružení, by se měla R43 postavit. Kdyby si každý řekl, že nechce, aby mu před okny jezdila auta, tak nevím," řekla. Žena soudí, že přehrada by neutrpěla. "Naopak přehrada bude přístupnější. To, že se zničí, je jenom utkvělá představa odpůrců stavby," uvedla. "Naše rodina je pro stavbu komunikace. Myslíme si, že to ulehčí dopravě v centru města. Kamiony teď zbytečně projíždí Brnem. Považujeme ale za důležité, aby úsek v Bystrci vedl pod zemí a nahoře byl třeba park. Tak se sídliště nerozdělí a nezhorší se tam ovzduší. Bude to také bezpečnější," řekl Pavel Adam z Bystrce. Čtenář tvrdí, že v zakrytých zářezech pod zemí by mohly vést i další úseky silnice v blízkosti přehrady.

ŘADA LIDÍ POSTRÁDÁ DOSTATEK INFORMACÍ

Někteří čtenáři volají po informacích. Domnívají se, že o R43 je jich k dispozici málo. "Mělo by se o tom více psát, aby se lidé mohli vyjádřit," řekla například Veronika Kucharská z Brna-Lesné. Čtenářka soudí, že komunikaci je třeba postavit jinde, tak, aby nevedla přímo kolem přehradního přístaviště. "Pořád se neví, jak by komunikace měla vypadat a jestli je vůbec potřeba. vypadá to tak, že tvrdošíjným zastáncem stavby je magistrát, který nebere v úvahu hlasy druhé strany. Měly by se zpracovat různé varianty řešení. Doposud však magistrát všechno smetl ze stolu," soudí Blažej Kříž z Jinačovic. Podle něho se argumentuje tím, že trasa komunikace je vlastně už připravena Němci, ale napůl vystavěné staré podjezdy by se stejně musely odstřelit a postavit nové. "Silnice by se výrazně dotkla života v naší obci. Ochranná pásma by zasahovala zastavěnou část obce. Pro nás by bylo nejlepší, kdyby se rychlostní komunikace vůbec nestavěla a udělaly by se jenom obchvaty obcí," vysvětlil. Dana Wendscheová z Útvaru hlavního architekta brněnského magistrátu vysvětlila, že nyní se zpracovává dokumentace pro územní řízení, která by měla být hotova do konce roku. "Pak se projedná vliv stavby na životní prostředí a poté se bude dělat projekt," řekla. Při zpracovávání dokumentace k vlivu stavby na životní prostředí bude posouzeno několik variant trasy R43.